Geertje van Greenbeauty Market: “Ik hoop dat steeds meer mensen gaan kiezen voor merken die écht een verschil willen maken”.

Iedere maand gaat Beautify in gesprek met inspirerende creatievelingen. We gaan met ze in gesprek om ze niet alleen een podium te bieden, maar om ook meer te weten te komen over de merken én het gezicht erachter. Wat dreef deze mensen om te doen wat ze doen, waar komt hun passie voor beauty vandaan en wat moet er volgens hen nou echt veranderen aan de beauty-industrie? Je leest het in deze rubriek.

Van beauty-guru’s tot ondernemers, alle soorten inspirerende creatievelingen komen voorbij. Deze keer: een interview met Geertje van Bavel, oprichtster van Greenbeauty Market.

Geertje van Bavel

Geertje van Bavel is oprichtster van Greenbeauty Market, moeder van twee kinderen, natuurlijk beauty addict en on a mission to #greenyourbeautyroutine. Na het behalen van een master in International Business, heeft Geertje altijd in de beautybranche gewerkt, onder andere tien jaar bij L’Oréal als brand director. In de loop der jaren is haar kennis en liefde voor beautyproducten onwijs gegroeid én heeft zij heel bewust de stap naar clean en vegan beauty gemaakt.

Samen met Robbie ter Haak is Geertje van Bavel Greenbeauty Market begonnen. Robbie ter Haak is naast oprichter van Greenbeauty Market ondernemer, vader van twee meiden (waarvan dochter Doris ook heel veel voor Greenbeauty Market doet) en een die-hard beauty & design lover.

Greenbeauty Market

De twee deelden een grote passie voor zowel beauty als duurzaamheid. Voor hen was het dan ook geen verrassing dat deze gedeelde passie ervoor zorgde dat Greenbeauty Market is ontstaan.

Zowel Geertje als Robbie zijn ervan overtuigd dat wij, de mensen, het met zijn allen beter kunnen doen. Of dat nou gaat op het gebied van lifestyle, food óf beauty. De expertise van de twee ligt natuurlijk bij beauty, dus daar willen zij écht verandering in aanbrengen. Ze willen van green beauty de norm maken. “Zorgen dat mensen bewuste en weloverwogen keuzes maken, die goed zijn voor henzelf én voor de planeet. Green beauty is het nieuwe cool, weg met dat geitenwollensokken gedoe.

Visie van Greenbeauty Market

We believe in green beauty for everyone“, luidt de visie van Greenbeauty Market. En dat zie je absoluut terug in de collectie. Kwaliteit staat namelijk voorop, daar worden geen enkele consessies in gedaan. Volgens de oprichters is dat ook de enige manier mensen écht van green beauty te overtuigen.

Wat green beauty precies is, is voor iedereen verschillend. Voor Geertje en Robbie houdt green in dat het clean (vrij van toxics), vegan (geen dierlijke ingrediënten), 100% natuurlijk of biologisch. Alle producten van Greenbeauty Market vinken minimaal één van deze hokjes aan.

Voor de consument is het ook toegankelijk. Als je benieuwd bent naar wat er precies green is aan een product, vind je alle informatie op de productpagina. Daarnaast wordt ook verteld hoe elk product verpakt wordt. Transparantie en duidelijkheid is voor Robbie en Geertje heel belangrijk. Verder willen ze ook dat hun producten bereikbaar zijn voor iedereen. Niet gek dus, dat ze een zo breed mogelijk prijsniveau hanteren, producten voor verschillende huidtypen en -kleuren aanbieden én een webshop hebben.

Shop-in-shop

Al blijft het niet alleen bij een webshop. Inmiddels hebben Geertje en Robbie een shop-in-shop bij Humanoid in Arnhem. Humanoid is een Nederlands merk dat duurzaam ondernemen en duurzame/biologische materialen hoog in het vaandel heeft staan. Geertje: “Los daarvan hebben zij de mooiste winkel ever, het is gevestigd in een voormalige kerk en het is te leuk om daar met Greenbeauty Market te kunnen shinen“.

Geen paniek als je niet uit de buurt van Arnhem komt, want ook in Amsterdam komt er een shop-in-shop in de Verse Good Store in de Pijp. En het leuke is: dit gaat aanstaand weekend al gebeuren. Geertje en Robbie zijn er altijd van overtuigd geweest dat ze ook fysiek aanwezig moeten zijn zodat mensen kennis met ze kunnen maken, de producten kunnen uitproberen en ook op een andere manier advies kunnen vragen.

Maar dat is niet alles. Ze willen groeien met hun eenjarige start-up, dat is nodig om green beauty bij iedereen op de bovenste plank te krijgen. Die groei willen ze realiseren met shop-in-shops, met eigen experience stores én door naar het buitenland te gaan met hun eigen merk. Volgens de oprichters valt er nog veel te bereiken. Over vijf jaar hopen ze over de hele wereld verkrijgbaar te zijn en eigen experience stores te hebben in grotere steden.

Verbeteringen in de beauty-industrie

Binnen de beauty-industrie is er genoeg ruimte voor verbetering. Volgens Geertje is er echt nog een gebrek aan transparantie. Er zijn een hoop marketingtermen, waardoor je als consument af en toe niet weet waar je het zoeken moet. Dat is volgens de oprichtster één van de belangrijkste drijfveren geweest om met Greenbeauty Market alles heel helder en duidelijk te communiceren per product. Waar ook nog ruimte voor verbetering is, zijn wat betreft Geertje de verpakkingen. Er zijn een hele hoop single use plastics, waar echt een verandering in nodig is volgens de oprichtster.

Grootste wens

Als laatste vroegen wij aan Geertje van Bavel wat ze zou veranderen aan de industrie, als ze een ding mocht wensen. Haar antwoord erop was heel simpel: “Ik hoop dat steeds meer mensen gaan kiezen voor merken die écht een verschil willen maken. Merken die duurzame keuzes maken, inclusief zijn, blijven ontwikkelen en so on. Niet omdat het moet of omdat de markt erom vraagt, maar omdat ze zich daar met bloed, zweet en tranen hard voor maken. Omdat ze er zélf echt achter staan. Dat lijkt me fantastisch.”

Lees ook: Dit is de ideale skincare routine volgens beauty expert Lotte van MÁDARA

Reageer op artikel:
Geertje van Greenbeauty Market: “Ik hoop dat steeds meer mensen gaan kiezen voor merken die écht een verschil willen maken”.
Sluiten