Ja! Voor eens en voor altijd ‘doei’ zeggen tegen die laatste kilo’s

Dat hardnekkige vetje op je onderbuik, niemand die het ziet, maar jij stoort je er ontzettend aan. Vooral omdat het maar niet weg lijkt te gaan, wat je ook doet. Gelukkig zijn er een paar regels die je kunt volgen waardoor je wél 'doei' kunt zeggen.

Afvallen is niet ingewikkeld

In principe geldt er maar één regel als je het over afvallen hebt en dat is: minder eten. Het is daarbij belangrijk om eerst uit te rekenen hoeveel calorieën je eigenlijk per dag nodig hebt als je op gewicht zou willen blijven, je ruststofwisseling. Dit kun je berekenen aan de hand van je gewicht, lengte, leeftijd, geslacht en de hoeveelheid beweging die je krijgt.

Voor vrouwen geldt: 665 + (9,6 x gewicht in kilogrammen) + (1,8 x lengte in centimeters) – (4,7 x leeftijd in jaren). Als je zittend werk doet, vermenigvuldig je de uitkomst met 1,2. Ben je gemiddeld actief? Vermenigvuldig dan keer 1,4 en ben je ontzettend actief – je sport bijvoorbeeld meerdere keren per dag – dan kun je de uitkomst keer 2 doen.

Zo krijg je het aantal kilocalorieën dat je helpt om op gewicht te blijven. Als je meer calorieën binnenkrijgt dan je lichaam dagelijks verbrandt kom je aan en als je er minder binnenkrijgt zul je afvallen. Maar eet nóóit te weinig. Zorg dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt om gezond te blijven.

Snack minder

Minder eten klinkt wel makkelijk, maar in de praktijk kan het ongelooflijk moeilijk zijn. Als je minder wilt eten is het belangrijk om géén maaltijden over te slaan. Eet drie keer per dag een hoofdmaaltijd en je zult minder de neiging krijgen om te snacken. Toch honger? Eet als tussendoortje fruit of volkoren soepstengels.

Kies voor krachttraining

Zet je cardioworkouts even op een laag pitje. Het grootste voordeel van krachttraining is dat je hiermee spiermassa aanmaakt. En als je meer spiermassa hebt gebruik je meer calorieën, ook als je lekker op de bank zit. Ook verbetert krachttraining je houding, waardoor je veel beter in je vel zit.

Kies je koolhydraten wijs

Als je aan krachttraining doet, is het slim voldoende eiwitten te eten om je spieren te helpen groeien. Maar je hoeft zeker niet bang te zijn voor koolhydraten. Mits je ze wijs kiest dan. Witbrood blijft helaas nog steeds een no go. Kies bijvoorbeeld voor peulvruchten. Lekker in een salade. Volkoren pasta, meergranen wraps en zilvervliesrijst zijn ook goede opties.

Even dimmen met alcohol

Ja, een wijntje smaakt altijd goed. Zeker met wat blokjes kaas, chips of bitterballen erbij. En kijk, daar ga je de mist in. Bovendien bevat wijn zelf ook calorieën en dat vergeet je voor het gemak vaak. Misschien even rustig aan doen? Even dan.

LEES OOK: Yum! Voedingsdeskundige Lily Simpson geeft tips om jezelf een stralende huid te eten

Reageer op artikel:
Ja! Voor eens en voor altijd ‘doei’ zeggen tegen die laatste kilo’s
Sluiten