Josh over JOSH V: “Ik miste betaalbare, luxueuze collecties op de Nederlandse markt.”

Iedere maand gaat Beautify in gesprek met inspirerende creatievelingen. We gaan met ze in gesprek om ze niet alleen een podium te bieden, maar om ook meer te weten te komen over de merken én het gezicht erachter. Wat dreef deze mensen om te doen wat ze doen, waar komt hun passie voor fashion vandaan en wat moet er volgens hen nou echt veranderen aan de mode-industrie? Je leest het in dit interview met Josh Veldhuizen.

Van beauty-guru’s tot ondernemers, alle soorten inspirerende creatievelingen komen voorbij. Deze keer: een interview met Josh Veldhuizen, oprichtster van het modelabel: JOSH V.

Josh Veldhuizen

Josh Veldhuizen is 34 jaar, moeder van Alexis (2 jaar oud) en bonusmoeder van Nino (13 jaar oud) en Luén (12 jaar oud), samen met haar partner Nick woont ze op de Zuidas in Amsterdam. Tien jaar geleden richtte Josh Veldhuizen haar Fashion en Lifestyle label JOSH V op.

Zelf is Josh Veldhuizen Algemeen Directeur van het modelabel. Dat houdt in dat ze bij elk aspect betrokken is. Van design, tot marketing, tot finance. Alle afdelingen hebben een manager, en die stuurt zij direct aan. Volgens Josh is het design-proces het allerbelangrijkst. Alles begint met een goede collectie, dus die ontwerpt ze nog steeds zelf – samen met een klein, geweldig team.

JOSH V

JOSH V is ontstaan vanuit een meisjesdroom. Van jongs af aan was ze al met mode bezig. Vanaf haar 15e deed Josh modellenwerk en voor die tijd maakte zij zelf kleding van haar moeders oude gordijnen.

Uiteindelijk was ze 23 jaar toen zij haar plan concreet maakte. Josh miste betaalbare, elegante, tijdloze, luxueuze collecties op de Nederlandse markt. Dus wilde zij een exclusief merk neerzetten – en zo geschiedde.

Visie van JOSH V

Volgens Josh is het modelabel nog steeds op dezelfde stabiele manier aan het groeien, zowel online als samen met hun JOSH V Partner Stores, maar dan internationaler. Daarnaast vindt Josh het heel belangrijk dat ze een blij team heeft én dat ze altijd de beste service kunnen bieden. Daarnaast gelooft Josh dat JOSH V HOME over vijf jaar een begrip is, dat wordt dit jaar nog gelanceerd (can’t wait).

Daarnaast verwacht Josh dat JOSH V over 10 jaar het grootste Nederlandse Modelabel is, wereldwijd. Alhoewel dit niet haar ambitie is – dat is om een stabiel, gezond en mooi bedrijf te runen met een blij en gemotiveerd team. Volgens haar resulteert die ambitie automatisch tot succes.

Collecties

Josh haalt haar inspiratie voor de collecties uit alles wat ze ziet. Ze absorbeert alles wat ze ziet, bewust en onbewust. Volgens Josh is zij enorm visueel ingesteld. Zodra een collectie design-technisch is afgerond, stroomt ze alweer over van nieuwe ideeën. Nu het lastig is met COVID-19 om te reizen en winkelen, geniet Josh extra van magazines, boeken en presentaties van fashion forecasters. Daarnaast laat ze zich enorm inspireren door de prachtige content die menig influencers posten.

Daarnaast vindt Josh het heel belangrijk om een diverse collectie te hebben, de maten gaan namelijk van XS tot 2XL. Hier heeft ze expliciet voor gekozen omdat ze merkte dat XL weinig werd ingekocht door winkeliers. Erg zonde volgens Josh. Ze wilde júist vrouwen met mooie rondingen kleden.

Ze waagde de gok en besloot zelf naar de achtergrond te stappen als gezicht en de marketingstrategie aan te passen. Josh dacht dat veel mensen dachten dat JOSH V een merk was voor vrouwen als haarzelf; lang, mager en blond. Maar het tegendeel is waar.

Samenwerkingen

Sinds kort is JOSH V partner geworden van bol.com omdat zij gelooft in de toekomst van marketplaces. In Duitsland genereren marketplaces zo’n 70% van de gehele mode-omzet. “If you can’t beat them, join them”, aldus Josh. Volgens haar is het meevaren op het succes van deze grote partijen bijna noodzakelijk en dit zal in de toekomst alleen maar meer worden.

Coronacrisis

Ondanks de coronacrisis heeft modelabel JOSH V toch een enorme groei meegemaakt. Dit is gelukt omdat ze naast hele goede collecties ook de allerhoogste service bieden. Daarnaast is bij JOSH V bijna alles 100% data driven. Er wordt door het hele team tot achter de komma gewerkt.

Dit is dan ook onderdeel van haar strategie waarbij ze een exclusief en duurzaam merk willen zijn. Een merk zonder overproductie en onnodige diepe en lange sales-periodes, maar met enorm hoge doorverkoop in zowel winkels als online. Dit kan alleen als je stuurt op data.

Impact van het coronavirus

Maar naast het feit dat ze enorm zijn gegroeid tijdens de coronacrisis voelde ze de crisis natuurlijk wel. Het was ten eerste een stuk rustiger op kantoor. Josh was zelf een van de honderd mensen in Nederland die positief werd getest op corona. Ze heeft toen vrijwel iedereen thuis laten werken. En natuurlijk heeft ze ook een omzet-dip gehad, de eerste twee maanden. Hiervoor moesten ze hun strategie aanpassen en heeft Josh voor moeilijke keuzes gestaan.

Maar volgens Josh moet je in tijden van crisis juist doortastend te werk gaan, daadkrachtig zijn en creatief en positief blijven. Hierdoor konden zij accelereren in tijden dat andere merken en bedrijven steken lieten vallen en zelfs omvallen. Ze mist het wel om heel haar team om me heen te hebben, “wij houden allemaal enorm van gezelligheid“, aldus Josh.

Verandering in de mode-industrie

Volgens Josh is er absoluut verandering nodig, maar dat zou met name moeten beginnen bij de fast fashion-merken. Mensen moeten begrijpen dat kledingstukken niet voor een paar euro geproduceerd kunnen worden. Het gaat ten koste van duurzame productie en fatsoenlijke arbeidsomstandigheden en lonen voor arbeiders.

Daarnaast vindt ze het belangrijk dat merken niet meer winterjassen op de markt brengen in hartje zomer, of al spring/summer-collecties gaan leveren als het buiten nog vriest. Dit soort dingen heeft ze altijd onbegrijpelijk gevonden..

Wijze raad van Josh

Het is goed is om af en toe even stil te staan en na te denken of je gelukkig bent, en dat het oké is als je dat (nog) niet helemaal bent en dat je dan wellicht even uit je comfort-zone zal moeten stappen om dat wel te worden. Josh merkt bij zichzelf dat zij continu in beweging wil blijven, terwijl stilstaan soms heel goed en verhelderend kan zijn.

Waar word je gelukkig van? Waar ben je goed in? Welke levensdoelen wil je bereiken en hoe? Dit kan volgens Josh van alles zijn, maar het is goed om dit helder te krijgen. Ze wordt er zelf heel blij van om een plan te hebben en stil te staan bij geluksmomenten, groot en klein.

Lees ook: Geertje van Greenbeauty Market: “Ik hoop dat steeds meer mensen gaan kiezen voor merken die écht een verschil willen maken”.

Reageer op artikel:
Josh over JOSH V: “Ik miste betaalbare, luxueuze collecties op de Nederlandse markt.”
Sluiten