Kan je moeilijk naar de wc op vakantie? Hier zijn tips

Obstipatie

Vakantie is heerlijk en hier kijk je dan ook heel het jaar naar uit. Maar er is één probleem dat elk jaar weer terugkomt: verstopping. Die camping wc’tjes zijn ook niet bevorderlijk en een vlucht van acht uur zorgt ook al voor het begin van een verstopte vakantie. Maar hier hebben we een aantal tips voor je als je moeilijk naar wc kan op vakantie.

Het lijkt wel alsof jouw darmen gezamenlijk verstoppertje aan het spelen zijn. Al dagen zit jij vast en je begint je er steeds ongelukkiger door te voelen. De ‘tien tellen in de rimboe’ die zich afspelen in jouw darmkanaal is ronduit irritant, want er zit totaal geen schot in de zaak. Gelukkig kan je met deze tips gemakkelijker en rustiger op vakantie.

1. Vermijd stress, maak van je reis geen haastklus

Stress zorgt voor verstopping en daarom moet je stress zoveel mogelijk vermijden op vakantie. Klinkt makkelijk, omdat het vakantie is en je daar juist komt om te ontspannen. Maar met stress vermijden wordt ook bedoelt het deel er voorafgaand. Zorg daarom dat je alles op tijd hebt ingepakt, dat je op tijd op het vliegveld bent zodat je nog even rustig naar de wc kan en dat je de nacht voor vertrek goed slaapt. Geen stress? Geen verstopping.

2. Probeer op vaste tijden naar het toilet te gaan

Rust en regelmaat zorgen voor reinheid in jouw darmen. Thuis heb jij ongetwijfeld ook een ritueel of vaste tijdstippen dat het tijd is voor de grote boodschap; probeer dit op vakantie ook vol te houden. Zo zal je merken dat jouw darmen ook op vakantie wennen aan een gezonde en regelmatige stoelgang.

3. Eet vezelrijke voeding, zoals fruit, groente en volkorenproducten

Ja, de baguettes bij de bakker zien er heerlijk uit en ook alle andere non-vezelrijke producten zien eruit om op te vreten. Natuurlijk is het vakantie en kan jij jezelf trakteren op lekkere producten die je anders nooit zou eten, maar doe dit met mate. Omdat je het namelijk nooit, of althans niet zo vaak, eet, zijn jouw darmen hier niet aan gewend en zullen ze opstandig worden.

4. Sla het ontbijt niet over

Over regelmaat gesproken: ga niet ineens het ontbijt overslaan omdat je pas rond het middag uur wakker wordt. Probeer een ritme te kweken en zorg dat je drie maaltijden per dag consumeert. Je lichaam heeft het nodig, zeker op vakantie met een ander klimaat en ritme.

5. Rustig eten, goed kauwen

Zo is het eten gemakkelijker te verteren. Sowieso is het het beste om goed te kauwen. Hierdoor neem je meer de tijd voor jouw eten en zal je minder eten omdat je sneller vol zit. Dit weerhoudt je ook van een opgeblazen gevoel en dat is toch wel zo fijn als je heel de dag in jouw bikini rond paradeert.

6. Drink een glas lauw water voor het ontbijt

Zo begin je de dag goed en hou je jouw lichaam werkende. Als je voldoende water drinkt tijdens jouw dag zal dit uitdroging voorkomen, en daarmee ook jouw verstopping. Het vocht zorgt er namelijk voor dat jouw ontlasting zacht blijft, waardoor het naar de wc gaan gemakkelijker wordt. Neem daarom altijd een flesje water mee als je op stap gaat. Ben jij water een beetje zat? Dan zijn fruitsappen of andere dranken zonder cafeïne ook een goed idee.

7. Beweeg elke dag ongeveer een half uur

Het liefste lig jij misschien met je billen op het zand aan de zee en is jouw enige beweging van jouw handdoek naar de zee en terug, maar voor een betere stoelgang wordt aangeraden om elke dag ongeveer een half uur te bewegen. Dit zal namelijk de stoelgang bevorderen en houdt jouw lichaam actief en in ritme.

Werken deze tips allemaal niet? Zorg dan dat je de juiste laxeermiddelen meehebt op vakantie. Hierdoor zullen jouw darmen sneller gaan werken, waardoor je gemakkelijker naar de wc moet. Dat natuurlijk wel in combinatie met gezonde voeding.

Wij denken dat je dit ook wilt lezen: Fitgirls opgelet! Dit zijn de gezondste landen om heen te gaan op vakantie