‘Barbie’ gaat de strijd aan met de door media opgelegde beauty standaarden

Ontwerper Nickolay Lamm bracht eind vorig jaar zijn versie van Barbie uit, de pop genaamd Lammily. Met de gemiddelde maat van een negentienjarig meisje, en alle 'problemen' die meisjes kunnen ervaren zoals cellulites, striae en pukkels. Nadat bleek dat Lammily een doorslaand succes was, besloot de ontwerper middels een YouTube filmpje de onrealistische beauty standaarden die heersen aan te pakken.

In de video genaamd #DoYou, is Lammily een upcoming DJ en is ze onderweg naar een optreden in Hawaii. Net voordat ze de trip onderneemt wordt ze overspoelt met mediabeelden van superdunne meisjes, reclames om af te vallen en nog meer schadelijke boodschappen.

Het ideale plaatje

Lammily is bang dat ze niet tussen de rest van de vrouwen past en dat ze niet succesvol zal zijn omdat ze niet het ‘ideale’ lichaam heeft wat de media promoot. In het filmpje gaat ze naar het strand om te ontspannen, en daar ziet ze vrouwen met allerlei ‘imperfecties’ zoals littekens en striae. Daar realiseert Lammily zich dat mooi zijn betekent dat je jezelf bent, en het maakt niet uit wie je bent of hoe je eruit ziet.

De boodschap van de video

Volgens de ontwerper is de boodschap van de video dat je jezelf moet zijn. Hij heeft er bewust voor gekozen om poppen te gebruiken in de video, omdat poppen ‘fun’ zijn. En wanneer we kunnen lachen om de vreemde beauty standaarden in de poppenwereld, wordt het misschien makkelijker om erom te lachen in de echte wereld.

In ieder geval is het een goede boodschap die ook aansluit bij de belevingswereld van kinderen zodat zij hopelijk met een realistisch zelfbeeld op kunnen groeien. Bekijk de video zelf:

Reageer op artikel:
‘Barbie’ gaat de strijd aan met de door media opgelegde beauty standaarden
Sluiten