Dit gebeurt er met je lichaam als je 30 minuten eerder gaat slapen

We houden ontzettend van slapen, maar soms doen we het simpelweg te weinig. Je favoriete Netflix-serie staat af en toe hoger op je prioriteitenlijst dan uitgerust wakker worden. Maar misschien moet je deze lijst vanavond even overwegen, want dertig minuten meer of minder slaap heeft veel effect op je lichaam.

Het blijkt dat een half uur slaap meer of minder een groot effect heeft op je gezondheid gedurende de rest van de dag. Het is dus belangrijk dat je goed naar je eigen slaapritme luistert, voordat het de rest van je ritmes veranderd.

Eerder slapen: dit gebeurt er met je lichaam

Volgens slaapexpert Dr. Michael Breus zitten er meerdere voordelen aan dertig minuten eerder gaan slapen. Soms kan het uitproberen van een half uur later of juist eerder gaan slapen, laten zien of je het juiste slaappatroon aanhoudt.

Je slaapritme

In plaats van dat we gaan slapen op het moment dat ons lichaam moe word, doen we dat meestal pas nadat onze aflevering of tv-programma afgelopen is.

Experts vertellen dat iedereen een ander slaapritme heeft. Sommigen houden ervan om vroeg in de ochtend wakker te worden terwijl anderen juist tot ’s avonds laat actief zijn. Het is dus goed om te weten welk slaapritme nu écht bij jou past.

Eigen ervaring

Onze redactie heeft dit experiment ook uitgeprobeerd en wat blijkt? Experimenteren met het schuiven van je slaapritme kan echt geen kwaad. Het heeft er zelfs voor gezorgd dat ik beter een uur eerder kan slapen, puur omdat mijn lichaam op dat moment meer tot rust komt.

Wanneer jij eigenlijk te laat gaat slapen gebaseerd op je eigen ritme, kan je daar extra last van hebben. Probeer dus vanavond juist vroeger of later te slapen, zodat je kunt kijken wat het best bij je past. Experimenteer erop los en ontdek met welk ritme jij het meest uitgerust wakker wordt en houd je hier voorlopig aan.

Misschien vind je dit ook leuk:

Reageer op artikel:
Dit gebeurt er met je lichaam als je 30 minuten eerder gaat slapen
Sluiten