Wil jij lichaamsvet verliezen? Dit zijn je fijnste tips

Iedereen heeft zijn eigen doelen omtrent hun gezondheid. We begrijpen dat niet iedereen gefocust is om lichaamsvet te verliezen en dat is A-OK.

Maar er zijn ook veel mensen die graag iets veranderd willen hebben omtrent hun lichaam en het liefst gedag zeggen tegen hun lichaamsvet. Dit kan bijvoorbeeld zijn vanwege gezondheidsredenen of atletische prestaties. Daarom delen we graag de nodige tips om dit veilig en effectief te doen:

1. Allereerst, begrijp wat lichaamsvet is

Begrijp wat lichaamsvet doet en hoeveel daarvan gezond is om te hebben. Lichaamsvet is weefsel wat ons lichaam echt nodig heeft. Dit noemen we essentiële vetten. Want het is absoluut noodzakelijk voor je gezondheid. Echter is teveel vet rondom je buik wat je juist wilt minimaliseren. Omdat dit je organen kan aantasten en je organen hierdoor minder goed kunnen functioneren.

2. Het verliezen van lichaamsvet gaat er deels om hoeveel calorieën je eet

Als je lichaamsvet wilt verliezen, dan is het goed om een manier te vinden om minder calorieën tot je te nemen dan je over het algemeen doet. Een goede tip is om een eetdagboek bij te houden. Na drie dagen kan je je eetdagboek evalueren. Kijk waar je voornamelijk de mist in gaat. Zijn het de wijntjes in het weekend die je misschien kan minderen? Of je hoeveel witte pastaborden?

Als schrijven niets voor jou is, dan zijn er veel rekenmachines online om je een idee te geven hoeveel calorieën je op een dag inneemt. Bijvoorbeeld de My Fitness Pal app.

3. Wat je ook doet, ga niet voor een low-fat dieet

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die op een low-fat dieet zitten niet per se meer gewicht verliezen dan iemand die wel vetten eet. Één van de redenen is omdat low-fat diëten moeilijk zijn om aan vast te houden, omdat vet ons juist een vol gevoel geeft. Zo wordt er geadviseerd om dertig procent van je dagelijkse calorieën te krijgen door vet.

4. Eet goede koolhydraten en de juiste hoeveelheid

Koolhydraten zijn onwijs belangrijk. Dit heeft ons lichaam nodig voor energie. Koolhydraten helpt ons namelijk om te denken, lopen en te bewegen. Laat staan dat een workout echt verschrikkelijk is zonder een beetje koolhydraten. Alleen als je gewicht wil verliezen is het belangrijk goede koolhydraten te eten en de juiste hoeveelheid zodat je lichaam precies genoeg heeft om ook vet te verbranden.

Er word geadviseerd dat dertig procent van je calorieën uit koolhydraten bestaat. Ga op zoek naar koolhydraten die weinig suiker bevatten zoals rode vruchten, bonen, havermout, groenten enzovoort. En eet vooral volkoren producten.

5. Als je vooruitgang wilt meten, kies dan liever geen normale weegschaal

De meeste weegschalen vertellen je alleen één ding: hoeveel je lichaam weegt. Als je dan zwaarder wordt heb je geen idee of het nou aan je vet, spiermassa of aan je vocht ligt. Het is daarom goed om bijvoorbeeld één keer per maand je lichaamsvet te berekenen. Dit kan bijvoorbeeld bij de sportschool. Je kan ook je taille meten. Als de nummers kleiner worden, dan betekent dit dat je vet verliest rondom je middel. En dit is voornamelijk het vet dat we kwijt willen.

6. Krijg genoeg slaap

Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je hormonen in balans zijn. Hormonen die verantwoordelijk zijn voor het reguleren van je stofwisseling. Daarnaast concluderen onderzoeken dat te weinig slaap ervoor zorgt dat je gedurende dag meer naar suiker neigt. Een goede nachtrust is gemiddeld tussen de zeven à acht uur.

7. Ga voor high-intensity oefeningen

Een hoge intensieve training is effectiever dan iedere andere workout om vet te verbranden. High intensieve oefeningen kosten je namelijk meer energie waardoor je sneller vet verbrand. Bonus: High-intensity oefeningen blijven vet branden zelfs ná je workout. Er zijn genoeg Youtube filmpjes te vinden met deze oefeningen. Één van onze favorieten is van Blogilates. Zie één van haar filmpjes hieronder.

8. Stop met frisdrank

”Sugary drinks gotta go girlfriend”. Suikers worden omgezet in vet door je lichaam. Frisdrank is nergens goed voor.

9. Drink genoeg water

Als je genoeg water drinkt dan ga je gemakkelijker vet verliezen. Vergeet je nog wel eens om water te drinken dan hebben we misschien een handige tip voor je: I drink water app. Dit is een applicatie die aan de hand van je gewicht vertelt hoeveel liter water je gemiddeld per dag moet drinken. Daarnaast krijg je om de zoveel uur een melding zodat je niet vergeet om water te drinken.

Reageer op artikel:
Wil jij lichaamsvet verliezen? Dit zijn je fijnste tips
Sluiten