Gezond eten: met déze 6 hacks is dat makkelijker dan je denkt

Gezond eten is belangrijk. En geef toe, het staat bij iedereen wel op zij/haar to-dolijstje. Maar het is nog best wel lastig om je aan een gezonder dieet te houden. Als je een drukke week hebt en eigenlijk geen tijd hebt om gezond eten te bereiden, sla je het gemakkelijk over. Misschien heb je iets aan deze 6 hacks.

Gezond eten kan gemakkelijk, goedkoop en heerlijk zijn. En dat zonder er al te veel moeite voor te doen. Zó doe je dat.

6 hacks om makkelijker gezond te eten

Als je gezonder wilt eten, is dit vaak lastig omdat je te grote veranderingen in één keer maakt. Dit is dan moeilijk om je aan te houden. Daarnaast val je vaak weer je in oude patroon omdat dat toch makkelijker is, helemaal als je bijvoorbeeld minder tijd hebt. Je kan een van deze hacks proberen als je makkelijker gezond wilt eten. Misschien krijg je het dan wel voor elkaar.

Psst, sla deze hacks op via Pinterest – dan kan je ze makkelijk terugvinden.

1. Eet per dag alle kleuren van de regenboog

Maak je eetpatroon even satisfying als je #OOTD. Alle groeten en fruit die je per dag moet binnenkrijgen bestaan namelijk uit verschillende kleuren. Als je probeert zo veel mogelijk kleuren per dag te eten, krijg je de juiste antioxidanten binnen en ben je dus gezond bezig.

Eet bijvoorbeeld bij je pasta cherrytomaten en broccoli om in kleur te variëren. Of als je een salade maakt kan je er naast groene groenten ook zoete aardappel in verwerken of aardbeien. Een super makkelijke gezonde maaltijd.

2. Snijd, grill en bereid je maaltijden alvast voor

Een simpele hack om makkelijker gezond te eten is om je maaltijden voor een groot deel al voor te bereiden. Plan bijvoorbeeld een uurtje in op zondag om je groentes alvast te snijden (dan eet je ze makkelijker tussendoor) en te koken. Het scheelt je tijd in de avond en stimuleert je de gezonde items in de koelkast ook écht op te eten.

3. Probeer gezondere varianten van je favoriete gerechten te vinden

Cravings hoef je niet te negeren om gezond te eten. Je favoriete snacks kan je waarschijnlijk goed vervangen door gezondere alternatieven. Dit is een makkelijke manier om gezond te eten. Gezond eten is namelijk niet alleen maar afzien. Als je een zoetekauw bent, kan je na het eten bijvoorbeeld een stuk pure chocolade nemen. Als je juist van hartige snacks houdt, kan je proberen chips te vervangen door bijvoorbeeld deze 6 tips voor crunchy zoete aardappelfrietjes.

Als je een beetje creatief denkt kan je voor elke craving wel een gezond alternatief vinden.

4. Gooi niet meteen je hele eetpatroon om als je makkelijker gezond wilt eten

Doe dit stap voor stap. Voeg bijvoorbeeld nieuwe gezonde recepten toe aan je huidige collectie. Probeer zo min mogelijk regels in te stellen voor jezelf – deze ga je namelijk alleen maar verbreken. Het zal veel beter werken als je bijvoorbeeld probeert om meer groentes te eten op een dag, voeg deze toe aan je maaltijden.

Maak het geen must om een salade te eten in de middag, maar voeg deze toe naast je normale broodje dat je toch al zou eten. Eet je normaal veel pasta? Probeer dan groentes toe te voegen in je saus.

5. Vries groeten en fruit in

Verse groenten en fruit zijn het allerlekkerst, maar soms heb je gewoon geen tijd om naar de supermarkt te gaan. Om makkelijk toch verse gezonde groenten en fruit te kunnen eten kan je ze invriezen. Of de ingevroren opties alvast inslaan. Deze groenten en fruit hebben meer voedingsstoffen omdat ze op het moment zijn ingevroren waarin ze het meest vers zijn.

6. Maak elke dag kleine veranderingen aan je dieet

Een extra glas water per dag of groente toevoegen aan je pasta – het maakt niet uit wat je doet, als je het maar doet. Als je elke een kleine verandering maakt je in dieet is het makkelijker om gezond te eten en hier een gewoonte van te maken.

Lees ook: Gezond eten met weinig budget onmogelijk? Met deze tips lukt het écht wel

Reageer op artikel:
Gezond eten: met déze 6 hacks is dat makkelijker dan je denkt
Sluiten