Redactie
Redactie Body & Mind 30 mrt 2019

Wijnliefhebbers opgelet! Dit is hét dieet voor jou

Als er een ding is waar we van genieten in het leven, is het lekker borrelen met vriendinnen. Voor een lekker wijntje, een kaasplankje en goed gezelschap kun je ons wakker maken. Hoe lekker dit ook is, het is helaas niet heel verstandig om dit te vaak te doen, zeker als je wil afvallen. Toch blijkt dat je écht dat wijntje niet per se hoeft te laten staan. Er bestaat namelijk een dieet waarbij je wél mag drinken. We stellen je graag voor aan het mediterrane dieet.

Afvallen met het mediterrane dieet

Wie graag op vakantie gaat in landen als Spanje, Griekenland en Italië, is vast bekend met de mediterrane levensstijl. De keuken in het Middellandse Zeegebied is rijk aan olijven, vis, wijn olijfolie. Heerlijk én gezond tegelijkertijd. Hieronder lees je hoe je het mediterrane dieet toepast in je eigen leven, om op een gezonde en leuke manier af te vallen.

De spelregels

Zoals met elk dieet, kent ook het mediterrane dieet een aantal spelregels. Je kent het wel: overal waar ‘te’ voor staat is slecht voor je, zo ook met deze afvalmethode. Het mediterrane dieet heeft zes vuistregels, welke gelukkig prima vol te houden zijn.

Regel 1: beweeg

Zoals bij praktisch elk dieet, is beweging ook bij het mediterrane dieet zeer belangrijk. Gelukkig betekent dit niet meteen dat je een abonnement bij de sportschool moet afsluiten. Ook wandelen, fietsen of traplopen telt als beweging.

Regel 2: eet plantaardig

Eet zoveel mogelijk plantaardig voedsel, zoals fruit, groenten, granen, bonen, noten en oliën. Vervang boter door olijfolie, en sladressing op mayonaisebasis door olie en citroensap. Je mag uiteraard gewoon vlees eten, maar eet liever zoveel mogelijk plantaardig en vis.

Regel 3: liever geen rood vlees

Van origine wordt er in de mediterrane landen weinig rood vlees gegeten. Wil je afvallen middels het mediterrane dieet, laat je dit dus zoveel mogelijk staan. Mocht je je biefstukje toch niet kunnen laten liggen, probeer het eten van rood vlees dan in ieder geval te beperken tot een keer per week. Überhaupt is het verstandig om tijdens het diëten meer vis dan vlees te eten.

View this post on Instagram

The Mediterranean Diet is higher in vegetables, beans, fruits, nuts and lower in meats and dairy products. It has been associated with lower cognitive decline. This is due to the high vegetable content and lower ratio of saturated and unsaturated fats. . #foodismedicine #wellness #healdisease #holistichealth #holistichealthcoach #healthylifestyle #healthylife #nutritioncoach #nutritiontips #healing #foodiesofinstagram #healthylifehealthymind #eatsmart #plantbased #plantbaseddiet #wholefoods #healyourself #foodies #mediterraneanfood #foodasmedicine #nutritionmatters #mindfulliving #mindfulbody #eatwellbewell #youarewhatyoueat #organic #loveyourself #healthcoach #mediterraneandiet #tolifehealthandnutritioncounseling

A post shared by Maria Kokans-Schenker (@mariaschenker) on

Regel 4: brood als bijgerecht

Wij Nederlanders zijn gewend broodmaaltijden te eten, bijvoorbeeld tijdens de lunch. In mediterrane landen gaan ze heel anders om met het eten van brood. Daar is het maar een bijgerecht. Je eet het dus niet met boter en hagelslag of andere smeersels, maar hooguit met olijfolie en een beetje zout.

Regel 5: geen ongezonde vetten

Tijdens het mediterrane dieet let je goed op de vetten die je binnenkrijgt. Dit zijn minder onverzadigde vetten en meer gezonde vetten. Als je dit moeilijk vindt, gebruik dan vooral olijfolie tijdens het koken.

Regel 6: drink met mate

Drink je graag een wijntje en ben je bang dat je deze moet laten staan bij het afvallen? Geen paniek, bij het mediterrane dieet is één glas rode wijn per dag namelijk toegestaan. Natuurlijk kun je deze ook laten staan als je liever niet drinkt, maar weet dat een glas wijn dus zeker niet verboden is.

Eindelijk hebben we een dieet gevonden dat niet aanvoelt als een dieet en waarbij we nog steeds lekker kunnen borrelen met de meiden. Wij zijn fan, en jij?

View this post on Instagram

So I’ve already spotted the first asparagus of the season and couldn’t be more excited!!! You guys will love this Roasted Asparagus Salad with grape tomatoes, basil, and a light vinaigrette. You can leave it #Vegan, or, if you’re feeling indulgent, add fried #halloumi or Greek feta 😉 So good! Grab the recipe for this Roasted Asparagus Salad on the blog (blog link in profile) * Direct Recipe Link: https://www.themediterraneandish.com/fried-halloumi-cheese-asparagus-salad/ • • • #mediterraeandish #themediterraneandish #mediterraneanfood #mediterraneandiet #foodblogeats #tastingtable #heresmyfood #foodbeast #goodmoodfood #eatingwell #iamwellandgood #foodaffair #f52food #thrivemags #thenewhealthy #cookingtips #spoonfeed #noleftovers #fwx #glutenfreelife #asparagus #roastedasparagus #eattherainbow #healthyrecipes #atl #thekitchn #eeeeats #BHGfood

A post shared by The Mediterranean Dish | Suzy (@themediterraneandish) on

NSMBL

Reageer op artikel:
Wijnliefhebbers opgelet! Dit is hét dieet voor jou
Sluiten