You go girl! Met deze 9 tips word jij nóg beter in hardlopen

Of je nou een rondje rent in het park of het bos, als hardlopen jouw favoriete sport is, weet je natuurlijk wat nodig is om dit goed te doen. Goede schoenen zijn sowieso een must net als een kick ass outfit.

Maar het kan zo zijn dat je alle spullen wel hebt voor het sporten, maar dat het hardlopen zelf niet altijd even goed gaat. Snel kramp in je spieren of pijn in je voeten zijn nu verleden tijd, met onze tips word jij een echte hardloop goeroe.

1. Warming up

Een goede warming up voordat je gaat rennen is erg belangrijk als je kramp wilt voorkomen. Begin niet gelijk met je training maar zorg ervoor dat je eerst goed warm loopt voordat het echte werk begint. Zo kan het bloed beter naar je spieren stromen wat kramp of een verrekte spier kan voorkomen.

2. Stretchen

Bij een goede warming up hoort ook lekker veel stretchen. Je zult merken dat als je goed stretcht je makkelijker en langer kunt hardlopen. Ook bouw je zo beter je lichaamstemperatuur op, in plaats van dat je normale temperatuur ineens naar een heel hoge temperatuur gaat als je zomaar begint met hardlopen zonder te stretchen.

3. Stap voor stap

Het kan zijn dat je ondanks een goede warming up en stretch oefeningen last hebt van bijvoorbeeld je knie als je loopt. Dat kan komen door de manier waarop je jouw voet neerzet als je rent. Als je een stap zet, probeer dan niet te ‘landen’ op de achterkant van je voet, zorg dat je landt op de bal van je voet.

4. Kleine stappen

Ook al kan het een lekker gevoel zijn om lange stappen te nemen, is dit helaas niet goed voor je work-out. Kleinere stappen zijn beter voor je lichaam en je zult merken dat je op deze manier ook langer kunt rennen.

5. Armen I

Hoe verleidelijk het ook is om je armen flink te laten swingen langs je zij als je loopt is dit niet goed voor je ademhaling. Doordat je armen zoveel bewegen, ‘blokkeer’ je als het ware je ribben. Probeer je armen stil te houden als je rent, in een rechte houding zodat je armen gelijk in lijn staan met je schouders.

6. Armen II

De beste houding van je armen tijdens het hardlopen is om je ellebogen in een hoek van 90 graden te houden net alsof je een boek leest. Je armen recht langs je lichaam houden kost onnodig energie en je kan er ook minder snel door rennen.

7. Water

Logisch dat je natuurlijk water bij je hebt tijdens het sporten. Het vasthouden van je flesje water tijdens het hardlopen is alleen niet verstandig, omdat je je schouders zo teveel forceert. Zo kan je last krijgen van spierpijn en dat willen we natuurlijk niet. Gebruik een sexy heuptasje om je waterflesje toch bij je te hebben.

8. Borstjes vooruit..

Als je aan het hardlopen bent, zorg er dan voor dat je schouders niet naar voren hangen. Zo bemoeilijk je je ademhaling en kan je last krijgen van je nek. Recht je schouders en je zult merken dat het hardlopen zo nog beter gaat.

9. Cool-down

Net zoals een goede warming-up is ook een cool-down zeker een stap om niet te vergeten. Zo laat je het bloed weer rustig wegstromen vanuit je spieren waardoor je spierpijn voorkomt. Ook komt je lichaam zo beter tot rust in plaats van dat je abrupt stopt. Goed stretchen na het hardlopen helpt spieren die vastzitten te ontspannen. Je zult merken dat met deze tips jij iedereen uit het veld rent. Als je dat al nog niet deed natuurlijk.

Wist je trouwens dat wij vrouwen deze dingen denken tijdens het sporten..?

Reageer op artikel:
You go girl! Met deze 9 tips word jij nóg beter in hardlopen
Sluiten