Met deze tips kun je genieten van het kerstdiner zónder aan te komen

Voedingsdeskundige Tessa ven der Steen verklapt haar ultieme tips om van al het kerstlekkers te genieten zonder aan te komen. Zodat Kerstmis gewoon net wat mooier, makkelijker en leuker wordt.

Het begint al met het kerstontbijt. Daarna volgen kerstkransjes, een stukje banketstaaf en natuurlijk het kerstdiner met alles er op en er aan. Je wilt al het lekkers niet aan je voorbij laten gaan, maar je wilt ook niet een kilo per dag aankomen. Tessa – eigenaresse van natuurgeneeskundige praktijk Your Health Coach en voedingsdeskundige bij het tv-programma Obese – gaf ons tips over hoe je dat het beste kunt aanpakken.

Besteed je ochtend voor het kerstdiner nuttig

De ochtend voor het kerstdiner kun je nog even gaan sporten. Een rondje hardlopen bijvoorbeeld. Je kunt ook een stevige wandeling maken met je familie.

Stem de gerechten op elkaar af

Informeer van te voren wat op het menu staat of wat iedereen mee neemt. Als blijkt dat er vooral vette gerechten worden gemaakt, kun je aanbieden om een salade of lichte soep mee te nemen.

Neem gezonde snacks mee

Voel je je een beetje verplicht mee te doen met veel eten? Omdat je anders misschien opmerkingen krijgt van je familie? Neem dan zelf hapjes mee. Denk bijvoorbeeld aan olijfjes of wortels met hummus. Zo ligt de focus niet op ‘niet eten’.

Tijdens het diner: eet rustig

Zorg dat je goed kauwt, op iedere hap minstens twintig keer. ’Als je rustig eet en goed kauwt, voorkom je dat je te veel eet. Je merkt namelijk eerder dat je vol zit, zegt Tessa.

Drink naast alcohol ook water

Een lekker glas wijn bevordert niet alleen je eetlust, in de wijn zelf zitten natuurlijk ook calorieën. Tessa raadt aan om na ieder glas alcohol een glas water te drinken. Tessa: ’En dwing jezelf eerst het glas leeg te drinken voor je weer een glas wijn drinkt.’

Toch te veel gegeten?

Doe dan de volgende dag rustig aan. Begin de dag met een smoothie. Dit maak je van het sap van een Florida grapefruit, een grote banaan, 50 gram gesneden boerenkool, een halve avocado en een halve komkommer. Doe alles in de blender tot een romige, groene smoothie ontstaat.

Als tussendoortje kun je een sapje nemen, als lunch een lichte salade van sla, gegrilde groenten, avocado, olijven en zaden. En als diner neem je een soep. ’Het is heel low calorie, maar je krijgt wel veel bouwstoffen, vitaminen en mineralen binnen.’ .

LEES OOK: Dit is waarom je van koffie slimmer, gezonder en blijer wordt