Zo stop je met 254 keer snacken op een dag

Je herkent het wel: je hebt snacks voor de hele dag klaargelegd, maar nog voordat de lunch aanbreekt zijn ze op een of andere manier op. Je bent niet te enige. Wil jij ook minder snacken? Lees dan even mee.

Minder snacken

Minder snacken klinkt makkelijk – want hé, stop gewoon minder eten in je mond – maar dat is het niet per se. Je bent er misschien inmiddels wel een gewend om elke ochtend na je ontbijt een mueslireep te eten of om klokslag vier uur naar de zak chips te grijpen. Hoe dan ook, er zijn manieren om deze patronen te doorbreken. Het lukt je vast en zeker dankzij deze vijf tips.

1. Start met mindful eten

Deze heb je vast wel eens vaker gehoord. Bij een mindfullness cursus heb ik ooit aan een rozijn moeten ruiken en er lang naar moeten kijken voordat ik ‘m op mijn tong mocht leggen. Je leest het goed – ik mocht nog niet direct op de betreffende rozijn kauwen.

Dit klinkt misschien ongelofelijk – en dat is het ook – maar de clue zit ‘m in het feit dat je je bewuster bent van wat je in je mond stopt. Belangrijk is dus dat je niet iets anders doet terwijl je eet. Heb je een huisgenoot, eet dan samen en probeer minimaal twintig keer op elke hap te kauwen en ook daadwerkelijk te proeven en ervaren wat je eet.

Doe hetzelfde met snacken. Sta je alweer voor de open koelkast zonder dat je er erg in had? Bedenk dan: waar heeft mijn lichaam behoefte aan? Als je echt een craving naar chocolade hebt, neem gerust een stukje chocolade. Het enige is dat je het aandachtig eet zonder dat je achter je laptop of met je telefoon in je hand zit. Geef je over aan de ervaring.

2. Koop alleen gezonde snacks

Dit is misschien een beetje een saaie en niet zo leuke tip, maar het werkt wel. Als je alleen komkommer of fruit hebt om te snacken, dan ga je daar genoegen mee nemen. Wil je toch chips, koekjes of chocolade? Dan is dat oké, maar dan moet je dus naar de supermarkt. En dan komen we aan bij het volgende punt.

3. Koop kleine verpakkingen

Tja, de verpakkingen spelen zeker een rol. Koop je normaal altijd een grote voordeelverpakking van jouw favoriete M&M’s? Doe dat nu niet. Als je er zin in hebt en al voor naar de supermarkt wandelt, koop dan een kleine verpakking waar één portie in zit.

Dit heeft twee voordelen: je bent even uit huis (en krijgt frisse lucht) en je hebt geen voorraad aan ongezonde snacks in huis. Uiteindelijk ben je misschien iets meer geld kwijt, maar niemand heeft er wat aan als jij grote zakken ongezond eten wegwerkt. Ook jijzelf niet.

4. Eet snacks die tryptofaan bevatten

Waarschijnlijk heb je geen idee wat tryptofaan is, dat moesten wij ook even opzoeken. Tryptofaan is een essentieel aminozuur dat ervoor zorgt dat je lichaam proteïne en andere stofjes aanmaakt, die je brein ertoe zet om serotonine aan te maken.

Dit heeft een positieve uitwerking op je mood én slaapkwaliteit – twee factoren die erg samenhangen met hoeveel je snackt op een dag. Onder andere kalkoenfilet, bananen, zalm, noten, eieren en zaden bevatten dit stofje.

5. Drink veel water

Dé gouden tip voor minder snacken: drink heel veel water. En als we zeggen veel, dan bedoelen we ook veel. Zet standaard een karaf water bij je werkplek en drink er minstens twee van op een dag.

Ook kruidenthee helpt goed. Door de grote hoeveelheden zit je langer vol en heb je minder behoefte aan snacks.

Lees ook: Wil je gezonder eten? Deze 7 voedingsmiddelen kunnen je helpen bij het afvallen

Cosmopolitan UK

Reageer op artikel:
Zo stop je met 254 keer snacken op een dag
Sluiten