Moeite met in slaap komen? De beste tips voor de meest ideale slaapcondities

Ook soms zo'n moeite met in slaap komen? Lig jij ook maar te draaien en te draaien voordat je eindelijk in slaap valt, en word je dan alsnog midden in de nacht wel eens wakker? Dan zul je overdag behoorlijk moe zijn. Maarja, wat doe je er aan? Gelukkig kunnen een boel externe factoren jou helpen de ideale nachtrust tegemoet te gaan:

Zorg voor een koele kamer

Uit onderzoek is gebleken dat mensen het beste slapen in koele kamers. Je lichaamstemperatuur zakt namelijk net voordat je naar bed gaat en blijft op een lage temperatuur totdat je weer wakker wordt in de ochtend. Wanneer je dus slaapt in een te warme kamer, riskeer je het aantasten van je ‘temperatuurcirkel’ waardoor je onrustiger slaapt.

Tussen de 15 en de 22 graden is ideaal voor slaapcondities. Vind je 15 graden toch een beetje koud? Slaap dan ‘s nachts met sokken aan. Uit studies is namelijk gebleken dat mensen vaak onrustig slapen door koude voeten.

Dim de lichten

Licht is en blijft nu eenmaal een signaal naar de hersenen om wakker te worden. Echter reageert je lichaam ook op het dimmen van licht. Wanneer je moeite hebt met iedere avond in slaap komen, kun je er voor kiezen een uur voor je bedtijd de lichten te dimmen. Zorg dat je kamer ‘warm licht’ bevat. Ofwel, geen TL toestanden. Én, natuurlijk.. probeer alle computers, mobieltjes, digitale klokken etc uit je slaapkamer te houden. Zelfs ‘s nachts even omdraaien en op je telefoon/wekker kijken kan al grote invloed hebben op je slaap. Toch nodig? Zorg dan dat je telefoon met zijn scherm naar beneden ligt en op een fatsoenlijke afstand.

Geef aandacht aan je bed

Het maakt niet veel uit of je nu een zachte of harde matras hebt, zolang je maar goed kijkt naar de keuze van je kussen. Kussens moeten dusdanig stevig zijn dat ze je hoofd en nek juist ondersteunen. Zijn je kussens slap en vormloos geworden? Investeer dan zeker in een nieuwe set. Aangeraden wordt om sowieso je kussens om de twee jaar te vervangen. Matrassen moet je om de acht jaar vervangen.

Hou je kamer schoon

Rommelige slaapkamers kunnen zorgen voor onrust of zelfs angst bij de personen die er in slapen. Misschien een beetje extreem, maar geef toe: jij slaapt toch ook lekkerder in een superschoonslaapkamertje?

Was je lakens

En daar hoort dan natuurlijk ook een schoon bed bij. We slapen beter in schone bedden, dus zet de wasmachine maar weer aan het werk. Het beste is om iedere week je bed te verschonen zodat stofmeid en dergelijken geen kans krijgen om zich te nestelen.

De geur van lavendel

De geur van lavendel zorgt voor ontspanning. Ons hart gaat er minder snel van kloppen, onze bloeddruk daalt en je komt er sneller door in slaap. Mensen die nog even snuffelen aan lavendel komen tijdens hun nachtrust vaker in diepe slaap en voelen zich de volgende morgen meer uitgerust.

Sweet dreams ladies!

Reageer op artikel:
Moeite met in slaap komen? De beste tips voor de meest ideale slaapcondities
Sluiten