Sta jij zonder moeite vroeg op? Dan loop je veel minder risico op een depressie

Gina Koninkx 19 jun 2018 Nieuws

Als jij het geluid van je wekker hoort sta je binnen mum van tijd naast je bed. Je zingt je favo liedjes in de douche en hijst jezelf in een leuke outfit. Klaar om een nieuwe dag te rocken. Ook in het weekend lig jij uiterlijk tot negen uur in je bed en dát blijkt hartstikke goed voor je te zijn.

Wake-up call voor alle uitslapers. Blijf jij ‘s ochtends lang in je bed liggen? Tijd om jezelf om te toveren tot een vroege vogel. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een ochtendmens dan minder risico hebben om een depressie te krijgen.

Vroeg opstaan is beter voor de je

Het is bewezen: mensen die vroeg opstaan hebben een minder grote kans op een depressie dan uitslapers. De kans op een depressie neemt met 17 tot 27 procent af en dat is best wel een groot verschil. Reden genoeg dus om je wekker om half acht te zetten in plaats van tien uur.

Onderzoekers volgden het slaappatroon van 32.000 verpleegsters die er een zeer verschillend ritme op nahielden. Daaruit bleek dat de groep die vroeg opstond minder snel last had van stemmingsstoornissen dan de groep die laat opstond.

Meer licht, minder last van een depressie

Onderzoekers denken dat dit te maken heeft met de hoeveelheid (dag)licht die mensen opnemen. Hoe meer licht, hoe minder groot de kans op een depressie is. Jij wordt toch ook altijd vrolijk als er wat zonnestraaltjes op je snoet schijnen?

Sta jij laat op en heb last van een stemmingsstoornis? Probeer dan wat vroeger op te staan. Je kunt dit het beste opbouwen, want je wekker twee uur eerder zetten dan je gewend bent is een enorme stap.

Sta elke dag tien minuutjes eerder op zodat je lichaam (en biologische klok) eraan kunnen wennen en omarm je inner ochtendmens.

Reageer op artikel:
Sta jij zonder moeite vroeg op? Dan loop je veel minder risico op een depressie
Sluiten