Oh nee! Dit ‘gezonde voedsel’ is nog slechter dan fastfood

Ook al staat er 0% vet op een verpakking of is het biologisch, dan betekent het niet gelijk dat we ons hier helemaal vol mee kunnen proppen. Want zelfs deze producten die we zogenaamd bij de natuurvoedingswinkel kopen kunnen slecht voor onze gezondheid zijn. Daar gaat onze droom.. dit zijn de 'sneaky' producten waar je beter mee kunt oppassen, én waarmee je ze kan vervangen: 

Yoghurt

Ook al staat er op je yoghurt pak dat er 0% vet in zit, betekent het niet dat hier geen suiker in zit. Integendeel. Laat die yoghurt met perziksmaak lekker staan en ga voor Griekse yoghurt of volle kwark.

Saladedressing

Ook weer veel suiker maar oh zo heerlijk in een salade. En dan denk je dat je gezond bezig bent maar nee hoor, toch verkeerde stoffen. Probeer eens een salade met twee lepels hummus of olijfolie.

Soja

Eerst was iedereen helemaal lyrisch over soja. Soja-melk, soja-yoghurt, soja-vlees. Alles was opeens van soja. In de afgelopen jaren zijn verschillende studies gedaan naar de gezondheidseffecten van soja. En hierbij gaat het voornamelijk om de ongefermenteerde sojaproducten die niet gezond zijn. Deze staan los van soja-saus, tempeh of miso. Maar wel soja-kaas, soja-melk en vleesvervangers.

Je zou van deze sojaproducten verschillende gezondheidskwalen kunnen oplopen. Waaronder minder energie, overgewicht of verschillende allergieën. Soja is een vleesvervanger en daardoor krijg je minder verzadigde vetten binnen. Om deze toch binnen te krijgen is het belangrijk om genoeg noten, zaden en groenten binnen te krijgen.

Energierepen

Na het sporten een energiereep naar binnen werken? Het aantal koolhydraten en suikers is gelijk aan een normale chocoladereep. Als je echt wat proteïne wilt na het sporten, hou het dan op natuurlijke proteïne zoals vlees, noten, bonen, eieren of griekse yoghurt.

Sportdranken

Ontzettend tegenstrijdig: sportscholen die nog een automaat vol hebben staan met sportdranken. Hoe is het mogelijk?! Tenzij je een hele marathon gaat lopen, heb je deze hoeveel suikers echt absoluut niet nodig. Je drinkt weer alle suikers op die je net eraf hebt getraind. Zo zonde. Het beste wat je ervoor in de plaats kan drinken is heel simpel: water. Doe er een schijfje citroen en gember bij, en klaar. Het is perfect om te hydrateren en het is ook nog heel goed voor je huid.

Reageer op artikel:
Oh nee! Dit ‘gezonde voedsel’ is nog slechter dan fastfood
Sluiten