Trusten! Dankzij deze kleine aanpassingen in je dag slaap je voortaan als een roosje

Eens in de zoveel tijd hebben we er allemaal last van: plafonddienst. Niet in slaap kunnen vallen is super frustrerend en de volgende dag voel je je vreselijk. Toch schijnen onderzoekers het antwoord te hebben gevonden. Zij beweren dat je na het maken van de volgende kleine aanpassingen een perfect slaapritme krijgt.

Als je een echt avondmens bent, is het misschien heel moeilijk om rond 23:00 uur te gaan slapen. Maar als de wekker om 07:00 uur ‘s ochtends weer afgaat, had je gewild dat je eerder sliep. Hopelijk helpen de volgende tips.

Tips om beter te slapen

Onderzoekers van de universiteit van Birmingham hebben een groep van 22 extreme nachtbrakers onderzocht om erachter te komen hoe zij een beter slaapritme konden krijgen. De groep mensen ging gemiddeld rond 02:30 uur slapen en werd niet voor 10:15 uur wakker. Het onderzoek bewijst dat het zelfs voor deze groep mensen mogelijk is om binnen drie weekjes je slaapritme te verbeteren.

De onderzoekers vroegen aan de groep of ze de volgende kleine aanpassingen wilde maken:
1. Sta twee tot drie uur eerder op en zorg dat je voldoende daglicht in de ochtend krijgt.
2. Ontbijt zo vroeg mogelijk.
3. Sport enkel in de ochtend.
4. Lunch elke dag op dezelfde tijd en eet na 19:00 uur niks meer.
5. Geen cafeïne na 15:00 uur.
6. Geen dutjes na 16:00 uur.
7. Ga twee tot drie uur eerder naar bed en zorg voor minimaal licht in de avonden.
8. Zorg dat je elke dag op dezelfde tijd opstaat en gaat slapen.

De resultaten

Na drie weekjes bleek dat het slaapritme van de groep mensen maar liefst twee uur naar voren was opgeschoven. Ze kregen evenveel uren slaap, maar op veel betere tijden. Ze gingen nu ongeveer om 00:30 slapen en stonden op om 08:15.

Daarnaast bleek ook uit het onderzoek dat de mensen minder vermoeid waren en minder last hadden van stress en depressie. Dokter Andrew Bagshaw zegt: “Het nieuwe slaapritme bleek ook positieve invloed te hebben op de mentale gezondheid van de groep mensen. Het doorvoeren van simpele routines kan moeilijke slapers helpen om hun biologische klok aan te passen. Daarnaast verbetert het de mentale en fysieke gezondheid.” Dat is dus wel het proberen waard.

Pretty52

Reageer op artikel:
Trusten! Dankzij deze kleine aanpassingen in je dag slaap je voortaan als een roosje
Sluiten