Hoe je snel kunt ontspannen na een lange dag op je werk

Hangende ogen en een uitgeput gevoel na een dag zittend achter je scherm. Herkenbaar? Dit zijn dingen die je ‘s avonds kunt doen om je lichaam weer te ontspannen.

Een dag lang zitten achter een scherm is niet erg goed voor je lichaam. En dan hebben we het nog niet eens over de werkstress die erbij komt kijken. Het is belangrijk om goed voor je lichaam te zorgen. Maar hoe doe je dat op de beste manier? Daar hebben wij het antwoord op.

Lees ook: Dag stress! Zingen met je collega’s zorgt voor minder stress op de werkvloer

Oogcrème

Oogcrème gebruiken in je twenties? Ja echt. Wanneer je naar een scherm kijkt wordt je huid automatisch blootgesteld aan blauw licht, wat huidveroudering kan triggeren en rimpels kan veroorzaken. Alsof de zon en vervuilende stoffen niet al slecht genoeg zijn… Een oogcrème met hyaluronzuur zorgt voor intense hydratatie wat goed helpt tegen huidveroudering.

Een paar simpele oogoefeningen

Als je computer je meest dichtstbijzijnde kantoorgenoot is, kan het zijn dat pijnlijke ogen ‘een ding’ kunnen worden. Een paar minuten per dag besteden aan oogoefeningen kan de oplossing zijn tegen hoofdpijn en droge ogen.

1. Verander je focus

Houd je vinger iets van je ogen en focus daarop. Zonder de focus te verbreken, verplaats je je vinger van je gezicht af. Wanneer de arm gestrekt is gaat je focus uit op de muur erachter. Breng daarna de focus terug naar de vinger en herhaal de oefening.

2. Scherpstellen

Houd je duim iets van je gezicht en focus daarop. Kijk na 15 seconden verder in de afstand, en houd dat 15 seconden aan. Breng daarna je focus weer terug naar de duim. Herhaal dit een paar keer.

3. Volg de acht

Stel je een acht voor op de vloer ongeveer 3 meter voor je. Volg voorzichtig het cijfer acht met je ogen gedurende ongeveer één minuut, waarbij je ongeveer halverwege de richting verandert.

Yoga posities

Na een lange dag werken is het eerste wat je wilt, rennen naar je bed. Best logisch, maar verbetert je slaap niet. Het is bewezen dat mensen die in hun avond routine aan yoga doen langer en beter slapen. Dit zijn een paar yoga oefeningen die hier van pas kunnen komen.

Wijde-knie kinderpose

Kniel op de grond en laat je grote tenen de grond aanraken. Ga op je hurken zitten en doe je knieën wijder. Ga op je torso liggen en strek je armen voor je uit, waarbij je voorhoofd de grond raakt.

Liggende vlinderpose

Ga op de grond liggen met je maag naar boven gericht. Druk de zolen van je voeten tegen elkaar, zodat je benen een ruitvorm krijgen en laat je knieën ontspannen naar de zijkanten.

Legs-up-the-wall pose

Deze oefeningen gaat precies zoals hij heet. Ga op je rug liggen en druk je zitbeenderen zo dicht mogelijk tegen de muur. Til je benen op zodat je in een hoek van 90 graden staat en houd de houding een paar minuten vast.

Lees ook: Er bestaat nu chocolade yoga en dit is de beste workout óoit

Reageer op artikel:
Hoe je snel kunt ontspannen na een lange dag op je werk
Sluiten