PR Column: In de PR is het iedere dag Valentijnsdag

Lotte

Hafida Abahai, Managing Director bij PR bureau Weber Shandwick gaat jullie maandelijks backstage meenemen in ‘ het PR wereldje’. Heb jij altijd willen weten hoe het eruit ziet bij een PR bureau? Of die PR girls altijd op hoge hakken druk bellend aan het rondrennen zijn…? Volg Hafida’s column.

Een cupido PR dame

In mijn vorige column vertelde ik jullie al dat ik als manager van de afdeling Brand PR & Consumer Marketing me bezig hou met de PR voor verschillende mooie A-merken. Zo werk ik bijvoorbeeld voor Kellogg’s, Grolsch en Johnnie Walker. Op verschillende manieren proberen we de consument (ik noem ze liever: consumenS) ‘verliefd’ te laten worden (en te blijven) op deze merken. Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat je in de PR continu bezig bent met verleiden. Als een soort Cupido die merken en mensen probeert te koppelen.

Het liefdesspel

Hoe gaat dat verleiden in zijn werk? Voornamelijk door te flirten met allerlei media maar zeker ook via social media. Een paar voorbeelden:

• We schrijven persberichten (vergelijk het met liefdesbrieven) met nieuws over onze merken en sturen deze naar media. (In de hoop dat ze ‘Yes, I do’ zeggen op een publicatie of interview)

• Voor het introduceren van nieuwe producten – van een nieuw cranberry drankje van Ocean Spray tot een nieuwe skin care lijn van Herbalife – sturen we de de media prachtige pakketten (vergelijk het met een doos bonbons)

• Maar ook organiseren we evenementen (vergelijk het met daten) waarvoor we pers uitnodigen om ze nieuws te vertellen en nieuwe producten te tonen. Zo namen we laatst pers mee op sleeptouw door Amsterdam om ze kunstwerken te tonen die zijn gemaakt tijdens het kunstfestival Pintar Rapido waar wij de PR voor deden.

[one_half]

Prachtige kunstwerken tijdens het kunstfestival Pintar Rapido
[/one_half][one_half_last]
De Posthoornkerk tijdens het kunstfestival
[/one_half_last]

• En zo nu en dan nodigen we pers uit voor een reis. Zo gingen we bijvoorbeeld voor MasterCard op city trip naar Berlijn met beauty- en fashionbloggers om ze een weekend lang te laten ervaren hoe het is om zonder cash, maar uitsluitend – op kosten van de klant – met een creditcard, te shoppen (lucky them)

Details en komma’s

Maar, zoals ik de vorige keer ook al aangaf, zijn dit de krenten in de pap. Want een pers-event of -reis (maar ook een persbericht of posts voor een Facebook pagina voor een merk) kost vaak weken voorbereiding en afstemming met de klant. En een hoop getik achter de laptop. In de PR ben je namelijk altijd met ieder klein detail en komma bezig om je klanten zo goed mogelijk te presenteren.

Vergelijk het met een date waarvoor je urenlang voor de spiegel staat te pulken aan je wenkbrauwen en je nieuwe jurk en pumps die al weken in de kast liggen. Klaar om getoond te worden aan de wereld. En dat verleiden doe ik natuurlijk niet alleen maar samen met een heel stel andere Cupido’s, mijn team.

Verleid worden

Naast alles wat ik net al noemde had ik de afgelopen tijd ook voldoende after work events & parties. Zo vierde ik mijn 33e verjaardag, bezocht ik de launch party van de Harper’s Bazaar in Nederland en de VIP opening van de jaarlijkse modetentoonstelling van het Gemeentemuseum. Naast het verleiden word ik zelf zo ook verleid. Iedere dag weer.

[one_half]

Harpers Bazaar launch party
[/one_half][one_half_last]
VIP opening ‘Romantische Mode’
[/one_half_last]

Tot volgende maand!

Liefs, Hafida

PS: Wil je van dag tot dag een kijkje achter de schermen? Volg me dan op Instagram en / of Twitter.