Rode lippenstift krijgt deze maand een nieuwe betekenis dankzij de #RedMyLips campagne

Mocht je in de maand april toevallig eens je lippen knallend rood hebben gestift, dan heb je stiekem deelgenomen aan de #RedMyLips campagne. En daar is niks mis mee, want de campagne heeft een mooie achterliggende gedachte. Het zou zo maar eens kunnen dat je je er in kan vinden, want welke vrouw wordt er eigenlijk niet lastig gevallen wanneer ze eens een keer met knallende lippen de straat oploopt? En daar draait het nu net om in deze campagne.

#RedMyLips

De #RedMyLips campagne werd opgezet door Danielle Tansino. De campagne roept alle vrouwen op rode lippenstift te dragen in de maand april, wat ook nog eens staat voor Sexual Assault Awareness Month. De vraag is echter, waarom zette Danielle de campagne op?

Hoe is het ontstaan?

Danielle werd in 2011 aangevallen en verkracht. Ze schakelde de politie in, waar zij haar alleen konden vertellen dat ze er geen zaak van gingen maken omdat ‘de jury niet houdt van meisjes die drinken’. Danielle schrok en begreep ineens iets. De kijk op deze situaties zou moet veranderen. Slachtoffers moesten een echte stem krijgen. Daarom zette Danielle RedMyLips op. Hiermee hoopt ze slachtoffers een veilige manier van zichtbaarheid en ondersteuning te geven, zonder dat ze onterecht worden verteld dat ze dingen aan het verzinnen zijn of dat ze er zelf de schuld van krijgen.

Waar staat het voor?

De rode lippenstift dient als een soort van oorlogsverf in plaats van make-up. Er bestaat nu nog een vaag idee dat wanneer slachtoffers zich op een bepaalde manier hebben gekleed of opgemaakt, dat ze er om een manier ‘om hebben gevraagd’. En dat maakt het hele voorval natuurlijk alleen nog maar erger voor de slachtoffers.

De campagne heeft nu meer dan een half miljoen supporters en is nog steeds groeiende. Steun jij #RedMyLips ook?

Reageer op artikel:
Rode lippenstift krijgt deze maand een nieuwe betekenis dankzij de #RedMyLips campagne
Sluiten