Emma Plasmans
Emma Plasmans | LinkedIn Life 24 april 2020

Wedden dat jij de rust weer vindt door deze Japanse ‘ontstress’ manier?

Ben jij de laatste tijd ook erg onrustig? Heb jij ook het idee dat je door al het nieuws van de afgelopen weken niet meer tot jezelf kan komen en de rust kan vinden die je graag zou willen. Dan hebben wij goed nieuws, wellicht kan de Japanse ontspanningsmethode ‘shinrin-yoku’ jou helpen om de rust weer terug te vinden.

Shinrin-yoki is een vorm van natuurtherapie die nu helemaal hot is in Japan. De term betekent letterlijk ‘bosbaden’ en het valt onder de categorie mindfulness. Bij deze therapie is het bedoeling dat je je onderdompelt in de atmosfeer van het bos en de natuur er omheen aandachtig beleeft met al je zintuigen.

Lees snel verder hoe dit jou kan gaan helpen om de rust weer te vinden. En geloof ons, dit wil je.

Rust terug vinden

Voor deze therapie heb je eigenlijk helemaal niets nodig. Zoek een bos op en gun jezelf de tijd om op zoek te gaan naar rust en ontspanning. Trek je schoenen uit, wandel verder op je blote voeten en voel de aarde.

Om nog een stapje verder te gaan, kun je even op de grond gaan liggen. Je kunt je ogen sluiten en alleen maar letten op je ademhaling, de geur van het bos en de geluiden van de vogels. Volgens een expert maak je op deze manier echt contact met de omgeving en zullen alle waarnemingen veel beter binnenkomen.

Hoe ontspannen klinkt dit? Als dit nou allemaal iets te zweverig voor je is, begin dan lekker in je tuin of de tuin van je ouders.

Geschikt bos

Nu vragen jullie je misschien af wat dan een geschikt bos is. Volgens een expert ligt het meest perfecte bos midden in de natuur waar je geen last hebt van harde geluiden van bijvoorbeeld de snelweg.

Een naaldbos is helemaal ideaal. Dit komt omdat naaldbomen stoffen uitscheiden waarmee de bomen zichzelf beschermen tegen diverse insecten en virussen. Volgens een wetenschappelijk onderzoek helpt het enorm als wij die stofjes inademen. Het helpt ons te ontspannen en ons immuunsysteem kan er ook nog eens een boost van krijgen. Need we say more?

Tips voor beginners

Weet je niet waar je moet beginnen? Vind hier drie handige tips op een rij.

1. Op pad met jezelf

Probeer lekker in je eentje te gaan. Dit werkt extra ontspannend. Als je dan toch samen met iemand wil, ga dan met iemand die onder hetzelfde dak woont en wandel in stilte. De ervaringen kunnen altijd na de wandeling met elkaar gedeeld worden.

2. Lunchpauze

Als je mega druk bent met je werk en je geen idee hebt waar je de tijd vandaan moet halen. Probeer dan in je lunchpauze een wandeling te maken en lekker om je heen te kijken naar al het groen. Je zou het niet denken maar deze momenten werken al heel positief en ontspannend.

3.It’s raining men


Ook wanneer het regent, is het goed om naar buiten te gaan. Zoek een boom om onder te schuilen (bij onweer natuurlijk niet). Kijk naar de natuur en kijk wat de regen met de grond en de bomen doet. Adem eens een keer heel diep in en uit en probeer de natuur te ruiken. We kennen vast allemaal wel de geur na een heftige regenbui. En eerlijk is eerlijk, dat ruikt zalig.

Niewsgierig geworden en wil je nog veel meer lezen over deze nieuwe manier van ‘ontstressen’? Lees dan het boek.

Lees ook:

Namasté! Plantfulness is dé manier om helemaal tot rust te komen stress te verminderen

Reageer op artikel:
Wedden dat jij de rust weer vindt door deze Japanse ‘ontstress’ manier?
Sluiten