Janne Vogel
Janne Vogel Love 17 mrt 2020

Ruzie in je relatie? Dit kun je het best doen ná een ruzie met je partner

Of het nu gaat om een klein meningsverschil of een conflict over iets wat steeds terugkomt: ruzie maken in je relatie kan zorgen voor een hoop stress. En het maakt jullie niet gelukkiger. Door deze zes dingen te doen na een ruzie, houd je de schade beperkt.

Ruzie in je relatie

Doe de volgende dingen ná een ruzie, zodat jij en je lief weer vrolijk (en sterker!) met elkaar verder kunnen.

Dingen die je samen kunt doen na een ruzie

Soms is het beter om in je eentje de ruzie te verwerken. Dat doe je op de volgende manieren.

1. Kalmeer jezelf

Als je nog opgefokt bent is de kans groot dat het je niet lukt om iets echt op te lossen of uit te praten. Zorg daarom dat je alle hoog opgelopen emoties even van je afschud. Doe dit alleen. Het kan helpen om even rond te lopen of te dansen (ja, echt). Is door de kamer dansen het laatste waar je zin in hebt net na die heftige ruzie? Snappen we ook. Focus je op je ademhaling voor hetzelfde effect.

2. Reflecteer

Sta stil bij wat je voelt. Luister eens echt naar je onderbuikgevoelens zonder dat je er iets aan probeert te veranderen. Ben je overstuur of bang? Ben je boos? Of voel je je juist onzeker? Sta jezelf toe je emoties te voelen en te erkennen.

Dingen die je samen kunt doen na een ruzie

Dan zijn er nog een aantal zaken die je samen kunt doen na een heftige ruzie.

1. Bepaal wanneer je er klaar voor bent om te praten

Vraag je partner simpelweg of hij of zij klaar is om te praten, of nog wat meer tijd nodig heeft. Iedereen heeft na een ruzie in zijn relatie de tijd nodig om af te koelen. En die tijd en ruimte is weer voor iedereen anders.

Het is belangrijk dat jullie samen het gesprek aangaan als jullie allebei niet meer opgefokt zijn en klaar zijn om te vergeven. Respecteer het feit dat jullie beiden de ruimte nodig hebben om je voor te bereiden op het verzoenende gesprek. En communiceer hierover!

2. Praat vanuit de ik-vorm als jullie het uitpraten

Probeer te vermijden dat je naar je partner gaat wijzen en hem of haar de schuld geeft van jouw gevoelens. En neem tegelijkertijd de verantwoordelijkheid voor je eigen gevoel. Door vanuit de ik-vorm te praten (dus ‘ik heb het gevoel dat…’ of ‘ik merk dat…’) zoom je in op jouw emoties. Je laat hem of haar weten wat er in jou omgaat, zonder dat je de schuld op je partner afschuift.

3. Luister naar wat je partner zegt zonder dat je het gelijk wilt ‘oplossen’

Het gaat erom dat je hem of haar probeert te begrijpen, je hoeft niet gelijk een ‘oplossing’ op tafel te gooien. Laat je partner uitpraten en accepteer hoe hij of zij zich voelt. Doe eigenlijk precies wat je hoopt dat je lief ook bij jou zal doen. Bespaar hem of haar de ‘ja maar’ en laat de emoties van je partner er zijn.

4. Probeer het luchtig te maken

Na een ruzie is er wat tijd nodig voor alles in jullie relatie weer helemaal goed voelt. Als in écht goed, in ieder geval. Natuurlijk is het belangrijk dat jullie elkaar serieus nemen, maar het kan fijn zijn om ook met iets van (zelf)spot naar de situatie te kijken.

Om te zorgen dat een ruzie (en de nasleep ervan) niet escaleert en jullie elkaar emotioneel niet kwijtraken, mag je er af en toe wat warmte en humor in gooien. Wat dacht je van een: “Ik ben zó boos op je, maar je ziet er zo sexy uit als je je punt probeert te bewijzen.”

Zorg dat jullie jezelf niet (te lang) verliezen in alle narigheid en zware emoties. Deze tip helpt niet altijd, maar vaak ook wel. Het valt in ieder geval te proberen.

Lees ook: