Laura Lammertse
Laura Lammertse Nieuws 14 juli 2017

Word je ie-de-re nacht wakker? Dit is waarom en zo slaap je wél door

Je bent kapot en wilt eindelijk weer een lekkere nacht maken. Dat zou toch niet moeilijk moeten zijn? Overdag hangen jouw ogen namelijk op half zeven. Maar toch wordt je iedere nacht weer wakker en kom je niet meer in slaap.

Frustrerend, dat is het. Je wilt mega graag slapen, maar jouw hersenen activeren telkens om dezelfde tijd. Stress, piekeren of een to-dolijstje in jouw hoofd afwerken; er is altijd wel een reden om wakker te blijven. Waarom word je wakker en hoe kom je er vanaf?

De redenen

Natuurlijk verschillen de redenen per persoon, maar onderzoekers hebben aangetoond dat er een paar redenen zijn waardoor je altijd midden in de nacht wakker wordt.

’s Avonds een glas witte wijn draagt bijvoorbeeld niet bij aan een goede nachtrust. Hetzelfde geldt voor te warm slapen, late badkamerbezoekjes en op je telefoon zitten. Hierdoor blijven je hersenen actief waardoor jij minder lang door kunt slapen.

Hoe kom je er vanaf?

Maar deze slapeloosheid is verleden tijd met de volgende oplossing. In plaats van in bed te blijven malen over het feit dat je niet kan slapen, kan jij namelijk beter uit bed gaan en een boek of tijdschrift gaan lezen. Jouw lichaam is nog hartstikke moe namelijk, maar jouw hersenen zijn actief. Op het moment dat jij jouw hersenen afleid van het ‘ik-moet-slapen’-doemdenken, kunnen ze weer terug naar de slaperigheid gaan. Overigens helpt sporten voor het slapen ook als een goede doorslaapmethode.

Het is daarom aan jou om jouw hersenen te misleiden. Lekker een boekje naast jouw bed en niet meer gefrustreerd nadenken over het feit dat je écht moet slapen nu, want over drie uur gaat jouw wekker al. Lampje aan, boek erbij en binnen no-time ben jij weer klaar om te gaan slapen. Slaap zacht!

Dit wil je ook lezen: Kun je niet kiezen tussen uitgaan of slapen? In Madrid is een dutjes-bar

Reageer op artikel:
Word je ie-de-re nacht wakker? Dit is waarom en zo slaap je wél door
Sluiten