Say what?! Waarom we elke dag voor rauw eten moeten gaan

Lotte

Dat het gezond is, daar aan toe maar dat het ook lekker kan zijn? De laatste tijd kiezen veel meer mensen in de wereld voor een ‘Raw Food Diet’. Ja ja, je leest het goed. Al je producten rauw eten. Wist je bijvoorbeeld dat je van rauw eten afvalt en het allerlei voordelen heeft voor je gezondheid? Nou, klinkt interessant. Vonden wij ook. Daarom, hieronder een lijst met redenen waarom je vandaag nog moet beginnen met rauw eten:

Ben jij een snacker en wil je meer uit je workout halen? Lees ook zeker: zo ga jij gezonder snacken en meer uit je workout halen.

1. Minder de risico op ziektes

Rauw eten bevat veel meer vitamines, mineralen en antioxidanten dan in gekookt eten. Het koken of bakken van je eten kan giftige stoffen afwerpen die weer kunnen leiden tot verschillende vormen van kanker en vele andere ziektes.

2. Je voelt je minder opgeblazen

Rauw eten is een bron van verschillende enzymen. Enzymen helpen weer bij een betere spijsvertering. Het houdt je cholesterol niveau in balans en voorkomt constipatie. Bovendien bevordert rauw eten ook de snelheid van je stofwisseling waardoor je sneller gewicht verliest.

3. Minderen calorieën

Groenten en fruit zijn van nature laag in vet, suiker en calorieën. Heb je gedurende dag een energie boost nodig? Ga dan voor een stuk fruit of geniet van een frisse salade (wel zonder dressing). Bij noten en zaden is één handje al voldoende.

4. Goed voor het milieu

Rauw voedsel heeft een lage CO2 uitstoot en je verspilt geen elektriciteit omdat je ze niet kookt. Behalve dan als je een sapje of smoothie maakt. Daarnaast wordt rauw voedsel niet verpakt in plastic of in blikken gestopt, dit zorgt weer voor minder afval. Yes yes yes.

5. Ze zijn smaakvol

Rauw eten lekker? Ja zeker. Noten, bananen, appels, wortels, avocado, paprika en vele andere vruchten en groenten zijn ongelooflijk heerlijk en je hoeft er helemaal geen zout of suiker aan toe te voegen. Een eigengemaakte salade, smoothie of toetje. Dit allemaal zonder een grote uitgaven te hoeven doen voor voedingsmiddelen die meer kwaad dan goed doen.

6. Ze zijn goedkoper

Rauw voedsel is goedkoper dan verwerkte producten, vlees, zuivel of fastfood.

7. Je kunt variëren

Je kunt elke dag gevarieerd eten. Daarnaast hoef je niet uren in de keuken te staan om een maaltijd voor te bereiden. Met een breed scala van fruit en groenten zal rauw eten nooit vervelen.

8. Minder verlangen naar suiker

Vele mensen herkennen dit gevoel: je wilt niets liever dan suiker. Koekjes, chocolade, noem het maar op. Rauw eten verminderd dit verlangen. Ga liever voor een stuk fruit, hierbij eet je alleen vruchtensuikers. Dit zijn suikers die jou op een natuurlijke manier energie geven. Tip: rauwe noten, zaden en groenten kan een heerlijke snack zijn waardoor je suiker verlangen ook weer verminderd.

En dan het leukste deel: Chocolade. Dit kan ook gezond zijn. Hier denk je in eerste instantie niet meteen aan omdat de meeste chocolade repen alleen maar suiker bevat. Rauwe chocolade zit echter boordevol gezonde anti-oxidanten en goede vetten. Ons favoriet: de rauwe chocolade van Ombar.