Slaap lekker: Met dit trucje slaap je binnen 60 seconden

Lotte

O vreselijk, die nachten waar je wakker ligt, uren naar het plafond aan het staren bent en maar niet in slaap kunt komen. Werkelijkwaar niets irritanter dan dat, toch?

Heb je ook nog eens honger als je in bed ligt? Dat ligt hieraan.

Insomnia is gewoon niet oké. Gelukkig kun je dit uitprinten en boven je bed hangen en daarmee insomnia verbannen. Hoera. Het heeft alles te maken met je ademhaling.

Dr. Andrew Weill heeft een nieuwe techniek gecreëerd waarbij je focust op een bepaald ritme qua ademhalen waarmee je zo in slaap zou moeten vallen. Het is geïnspireerd op yoga en het kost je maar 60 seconden. Fijn. De techniek heet 4-7-8 ademhaling.

Hoe het werkt? De 4-7-8 techniek heeft zes simpele stappen:

  1. Raak met het puntje van je tong je gehemelte aan en hou je tong op die plek tijdens de hele oefening
  2. Adem diep uit tot het punt waarop je een geluid bij jezelf hoort wat klinkt als ‘whoosh’
  3. Doe je mond dicht en haal langzaam in door je neus. Tel tot vier
  4. Hou je adem in en tel tot zeven
  5. Herhaal stap twee en tel dit keer tot acht als je uitademt
  6. Herhaal dit gehele stappenplan drie keer zodat je vier keer hebt geademd

Als je langzaam ademhaalt en er bewust van bent, kan dit ervoor zorgen dat je rustig wordt en minder stress ervaart. Het proberen waard toch? Slaap lekker.