Slecht humeur? Dit zijn de beste sporten om je binnen no time weer happy te voelen

Als je je niet goed voelt - je bent neerslachtig, boos of gestresst vanwege een naderende deadline - kan sporten je helpen om je zinnen te verzetten. Maar wat helpt het beste? Hockey, fitness of hardlopen? Het antwoord: op welke manier je je het beste in het zweet kunt werken, hangt af van hoe je je voelt.

Als je gestresst bent

Je maakt lange dagen op je werk, wilt een goede vriendin zijn voor je lover, wilt tijd doorbrengen met je vriendinnen en de nieuwste hotspots in de stad bezoeken. Zo veel te doen en zo weinig tijd. Je bent prikkelbaar, snel geïrriteerd, emotioneel, bent moe en heb een gespannen gevoel. Als je het gevoel hebt dat je constant achter jezelf aanloopt en gestrest bent, kies dan voor een duursport. Ga bijvoorbeeld fietsen, lopen, zwemmen of joggen. Wedstrijd- of competitiesporten kun je beter links laten liggen, omdat je daar alleen maar meer stress van aanmaakt.

Als je je down voelt

Kun je het beste een wandeling maken met een vriendin. Je kunt ook een groepsles doen in de sportschool of je aanmelden voor een teamsport. Soms voel je je ineens waardeloos, lijkt niets te lukken en lijkt iedereen om je heen tegen je gekeerd. Door je te omringen met mensen, kan je humeur weer een boost krijgen. Ja, ook van mensen die je niet kent en waarmee je alleen maar een groepsles volgt. Het zal afleiden van je sombere gedachten. Bovendien helpt het je om minder te malen in je hoofd.

Als je boos bent

Ruzie met je vriend, een vriendin die wéér op het laatste moment jullie afspraak afzegt, een collega die jou met al haar werk opzadelt. Je bent er helemaal klaar mee. Het liefst zou je tegen hen willen schreeuwen, maar voordat je dingen zegt waar je later spijt van krijgt, is het slim om af te reageren tijdens het sporten. Kies voor een HIIT-training, oftewel een high intensity interval training. Dit is een combinatie van een cardiotraining waarbij je je conditie verbetert en een krachttraining, waarbij je je spieren een optater geeft. En je gaat he-le-maal kapot. Door je woede zult je bovendien beter presteren dan ooit tevoren. Aan het einde van de training ben je een stuk relaxter en voldaan.

Als je slecht slaapt

Soms lig je uren wakker voordat je in slaap valt. Een andere keer slaap je wel snel maar lijk je ieder uur wakker te worden en lig je maar te woelen in bed. Als je beter wilt slapen is het goed om naar buiten te gaan om te sporten, het liefst als er daglicht is. Hardlopen bijvoorbeeld. Dat blijkt uit een studie van de Northwestern University. Voor het onderzoek kregen mensen met slapeloosheid zestien weken lang de opdracht buiten te wandelen, fietsen of joggen. Na de zestien weken gaven de proefpersonen aan dat ze veel sneller in slaap vielen en bovendien meer uren in dromenland waren. Ze voelden zich daardoor overdag een stuk fitter, alerter en vrolijker. Als je slecht slaapt kan meedoen met een yoga- of pilateslesje je ook helpen. Doe dat ’s avonds. Je zult je moe voelen op een ontspannen manier, en daardoor beter slapen.

Pak je sporttas maar in en let’s go!

LEES OOK: Waarom je van ‘s ochtends sporten gezonder én succesvoller wordt

Reageer op artikel:
Slecht humeur? Dit zijn de beste sporten om je binnen no time weer happy te voelen
Sluiten