Dé manier om een slechte gewoonte te doorbreken

Lotte Nijborg 2 sep 2015 Love

Een slechte gewoonte is niet makkelijk af te leren. Vaak heb je de beste intenties en neem je je keer op keer weer voor om ermee te stoppen, maar ergens gaat het dan toch weer fout. Maar op deze manier ga je voor eens en voor altijd een einde te maken aan jouw slechte gewoonte.

Een slechte gewoonte bestaat uit drie onderdelen, namelijk een prikkel, een routine en een beloning. Door er op deze manier naar te kijken weet je wanneer het ontstaat, wat je precies doet en waarom je het blijft doen. In dit voorbeeld gaan we er even vanuit dat roken je slechte gewoonte is.

1. Prikkel

Eerst moet je uitvinden wat jouw prikkel is. Uit onderzoek is gebleken dat het meestal één van de volgende prikkels is:

  • Locatie
    Je kunt je hier afvragen of je altijd rookt wanneer je op een bepaalde plek bent, bijvoorbeeld op je werk, in de kroeg of juist alleen thuis.
  • Tijd
    Rook je op vaste tijden, bijvoorbeeld standaard in je pauze, alleen in het weekend of misschien alleen in de ochtend? Dan is dat je prikkel.
  • Emotie
    Wanneer emotie je prikkel is rook je bijvoorbeeld altijd wanneer je stress hebt, blij bent of juist kwaad.
  • Gezelschap
    Misschien rook je alleen als je in bepaald gezelschap bent, zoals met je vriendinnen, je vriend of juist je collega’s.
  • De voorgaande handeling
    Bij deze prikkel gaat het om wat je eraan verbindt. Bijvoorbeeld na het eten rook je een sigaret. Of je vindt dat je ‘s ochtends bij de koffie een sigaret moet roken.
2. Routine

De routine is de slechte gewoonte, in dit voorbeeld is dat het roken.

3. Beloning

Het is belangrijk om te weten wat voor beloning je krijgt van de slechte gewoonte. Want zodra je daar achter bent kun je de slechte gewoonte vervangen door iets positiefs waar je dezelfde beloning voor terugkrijgt.

Rook je bijvoorbeeld om te ontspannen, om bij een bepaalde groep te horen, om niet aan te komen of om even naar buiten te kunnen? Zodra je weet wat voor jou de beloning is kun je een plan van aanpak gaan maken om voorgoed te stoppen met je slechte gewoonte.

Plan van aanpak

Wanneer je weet wat voor jou de prikkel is en de beloning kun je een plan maken. Je kunt daarbij kiezen uit twee opties, namelijk:

  • De prikkel uit de weg gaan
    Als jouw prikkel is dat je altijd in de kroeg rookt kun je ervoor kiezen om (tijdelijk) niet meer naar de kroeg te gaan, wat wel een minder leuke optie is. Wanneer je bijvoorbeeld alleen maar op je werk rookt is het natuurlijk onmogelijk om voor deze optie te kiezen.
  • Je gedrag veranderen
    Handiger is het om je gedrag te veranderen. Wanneer je prikkel om te roken je werk was en je beloning ontspanning, kun je dit veranderen door voor de ontspanning een blokje om te gaan, je social media te checken of een praatje bij de koffie automaat te maken. Het maakt niet uit waar je het door vervangt zolang het maar werkt voor je.
Reageer op artikel:
Dé manier om een slechte gewoonte te doorbreken
Sluiten