Lotte Nijborg
Lotte Nijborg Love 28 jan 2015

#smearforsmear: Deze nieuwe Instagram hype heeft alles te maken met de vrouw

De hashtag #icebucketchallenge was razend populair. Nu lijkt het begin eraan te komen van een nieuwe populaire hashtag met een goed doel. En deze hashtag heeft alles te maken met de vrouw en haar lichaam. En niet geheel verkeerd, je selfie draait om lippenstift in plaats van ijsklontjes.

Model Georgia May Jagger plaatste gisteren een selfie op haar Instagram account met rode lipstick. Niets bijzonders? Jawel, haar lipstick was uitgesmeerd. Het zat niet alleen op haar lippen maar ook op haar kin.

Heeft ze een make-up blunder begaan? Nee. Zij is namelijk één van de early adaptors van een nieuwe Instagram hashtag #smearforsmear. Een campagne die ook weer een goed doel heeft, net zoals de #icebucketchallenge. #smearforsmear komt van een kankerfonds (Jo’s Cervival Cancer Trust). Het is bedacht om vrouwen te stimuleren om regelmatig een uitstrijkje te laten maken en hun PAP cellen te controleren.

PAP cellen kunnen een indicator zijn van baarmoederhalskanker. Het is een virus en ondanks dat je er niets van merkt kun je het wel hebben. Met een uitstrijkje kan dit worden gecontroleerd. #smearforsmear moedigt vrouwen aan hun smear (uitstrijkje) te doen en hoopt hiermee levens te redden.

Baarmoederhalskanker komt steeds vaker voor onder vrouwen maar het aantal uitstrijkjes dat wordt gedaan is juist verminderd. Dat is een enge gedachte. Steeds meer vrouwen negeren oproepen voor een uitstrijkje. En het is zo belangrijk om minimaal eens in de drie jaar te doen. Met een goede controle kun je zomaar je leven redden.

Post ook jouw selfie op Instagram met uitgesmeerde lippenstift, en vergeet niet je eigen uitstrijkje te laten doen eens in de drie jaar.

Reageer op artikel:
#smearforsmear: Deze nieuwe Instagram hype heeft alles te maken met de vrouw
Sluiten