Snelle eter? Het is slechter voor je gezondheid dan je misschien dacht

Lianne Görtz 21 nov 2017 Nieuws

Je hebt in deze wereld twee categorieën als het op eten aankomt. Je hebt mensen die een uur over een broodje gezond kunnen doen en je hebt mensen die het binnen vijf minuten naar binnen gewerkt hebben. En die laatste categorie is stiekem niet zo goed bezig. Het is namelijk best wel ongezond om na vijf minuten al klaar te zijn met eten.

Als snelle eter is het oprecht lastig om langzamer proberen te eten. Maar als jij ook tot deze categorie hoort, dan is het misschien wel slim om een paar minuten meer uit te trekken voor je ontbijt, lunch of avondeten.

Snelle eter versus langzame eter

Volgens onderzoekers van de Universiteit van Hiroshima kunnen we nóg een categorie toevoegen aan de type eters, namelijk de ‘gewone eter’.

Bij hun onderzoek volgden ze namelijk vijf jaar lang 642 mannen en 441 vrouwen die onderverdeeld werden in langzame, snelle en gewone eters. En het verschil tussen deze groepen was groot.

De eters die na vijf minuten al klaar zijn met eten, hebben een verhoogde kans op overgewicht, diabetes, hoge bloeddruk en een te hoog cholesterolgehalte. Dat was bij de langzame en gewone eters niet terug te zien. Of in ieder geval een stuk minder.

Dit heeft vooral te maken met het feit dat hersenen een signaal afgeven dat je vol zit. Dit signaal komt na ongeveer een kwartier. Maar als je snel eet, dan komt dit signaal veel te laat. Daarom blijf je maar eten en eten, omdat je hersenen niet op tijd laten weten dat je vol zit.

Als jij een snelle eter bent, weet je wat je te doen staat; wat vaker kauwen op je eten, misschien een fijn gesprekje tussendoor met je fooddate en je hoeft je nergens meer zorgen over te maken. Easy does it.

En als je dit eet dan hoef je je al helemaal geen zorgen meer te maken: Bewezen! Als je veel hummus eet leef je langer en gezonder
snelle eter

Reageer op artikel:
Snelle eter? Het is slechter voor je gezondheid dan je misschien dacht
Sluiten