Redactie
Redactie Body & Mind 24 mei 2020

5 x zo haal je het maximale uit je workout om sneller af te vallen

Zou je wel wat vaker een workout willen doen of vaker willen bewegen? Of je dat nou doet uit self-care overwegingen of omdat je je immuunsysteem een boost wil geven, meer bewegen is nooit verkeerd. Is afvallen je main reason om een intensieve workout te doen? Dat is ook helemaal oké. Met deze vijf manieren zorg je ervoor dat iedere minuut van je workout effectief is. Wel zo fijn.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Afvallen door het maximale uit je workout te halen

Als je wilt afvallen en wil gaan voor een overall gezondere levensstijl, kunnen deze vijf tips je helpen om te zorgen dat je de workouts ook vol weet te houden.

1. Kies iets wat je leuk vindt

Bewegen en leuk? Ja, het kan. En het is ook best logisch. Want wanneer je iets doet wat je niet zo erg vindt om te doen, zul je ook veel meer zin hebben om je best te doen. Waarom zou je je workoutroutine volproppen met workouts die je haat? Wedden dat je het veel langer weet vol te houden als je iets doet wat je niet zo erg vindt?

2. HIIT-workout

Een HIIT-workout op zijn tijd is heerlijk om te doen. En als je snel wilt afvallen kan het verleidelijk zijn om het vaker in de week te gaan doen, maar het is veel belangrijker om je spieren de tijd te geven om te herstellen. Maximaal twee keer per week een HIIT-workout wordt aangeraden.

3. Denk aan je rustdagen

Gewicht verliezen (om gezondheidsredenen) kost tijd. Vergeet niet bij het inplannen van je workoutroutine ook rustdagen op te nemen. Je denkt misschien dat het een verloren dag is, maar het zal je juist helpen om je doel sneller te halen.

4. Cardio is je go-to

Wat cardio-oefeningen doen kan altijd. Houd dat in je hoofd, voor als je de volgende keer geen zin hebt om dat ene live-lesje mee te doen of om weer met gewichtjes aan de slag te gaan. Een wandeling of de fiets pakken naar de supermarkt telt ook.

5. Concentreer je op je inspanning

Laat je niet afleiden door wat een apparaat zegt over het aantal calorieën dat je verbrandt. Helemaal als je goal afvallen is. Je inspanning is veel belangrijk. Let eens op het aantal meters dat je bijvoorbeeld loopt. Wedden dat je op die manier veel sneller het gevoel hebt dat je iets hebt bereikt?

Reageer op artikel:
5 x zo haal je het maximale uit je workout om sneller af te vallen
Sluiten