Oh no, het is nu écht tijd om te stoppen met snoozen

Lotte

Oh wat houden we er allemaal toch van, snoozen. We zijn er ontzettend dol op. We zetten het liefst de wekker een kwartiertje eerder om vervolgens een kwartiertje te kunnen snoozen.

We doen dit onder andere om rustig wakker te worden en als we ons nog moe voelen, we alsnog een klein beetje kunnen slapen. Heb je wel ‘s iemand meegemaakt die niét snoozed? Misschien in het weekend, dan hebben we geen wekker nodig. Maar door de weeks is het vaste prik voor iedereen (of nja wij gokken in ieder geval voor 99% van de mensen).

Alleen snoozen is eigenlijk helemaal niet oké. Sterker nog, we worden er juist minder uitgerust van en het is de veroorzaker van al je dipjes. Tijd om de snoozebutton los te laten (tissues en Ben & Jerry’s zijn geoorloofd)

Het brengt je systeem op hol

We hebben allemaal een interne klok. Het beste zou zijn om iedere dag op precies hetzelfde tijdstip te ontwaken. Ook in het weekend. Je lichaam leert er dan aan wennen waardoor je uitgeruster bent. Als je de snoozeknop iedere keer indrukt, en de ene keer voor vijf minuten en de volgende keer voor dertien minuten en daarna voor een uur omdat je meeting is gecancelled, dan weet je lichaam niet meer wanneer het wakker moet worden.

Op basis van je interne klok gaat je lichaam jou al een uur voor je wakker moet worden voorbereiden op het wakker worden. Als iedere dag rond een ander tijdstip de wekker af gaat, weet je lichaam niet wanneer het tijd is om jou voor te bereiden op het wakker worden. En als je dan ook nog eens snoozed, maakt je lichaam je niet meer natuurlijk wakker. Met als gevolg: een ultiem slaperig gevoel.

Met de snoozebutton onderbreek je continu je slaappatroon. Tijd om deze slechte gewoonte te breken. When you snooze, you loose.