Sober September: dé alcoholvrije trend onder millennials

Uit onderzoek aan de Universiteit van Sussex blijkt dat mensen die een maand geen alcohol drinken hier lichamelijk en geestelijk baat bij hebben. Verrassend is het dus niet dat de nieuwe alcoholvrije maand ‘Sober September’ een hit is. Hoe zit dit en waar komt deze trend vandaan?

De vrijwilligers die meededen aan het onderzoek dronken de eerste maand van het jaar geen alcohol, beter bekend als ‘Dry January’. Uit de resultaten bleek dat de vrijwilligers zich fitter voelden én in het vervolg ook makkelijker ‘nee’ zeiden tegen alcoholische versnaperingen.

#soberseptember

Net zoals Dry January staat Sober September in het teken van het niet-drinken gedurende een maand. Dry January vindt haar oorsprong in goede voornemens voor een nieuw jaar. Sober September heeft haar succes te danken aan de populaire hashtag #soberseptember op Instagram. Met als gevolg dat millennials elkaar inspireren en motiveren om een maand geen druppel te drinken.

Waar komt deze trend vandaan?

Waarom hebben jonge mensen zo’n behoefte om rigoureus te stoppen met het drinken van alcohol? Volgens het onderzoek is de behoefte aan een ‘detox’ ontstaan door de hoeveelheid sociale activiteiten in de zomermaanden. En die, je raadt het al, vaak gepaard gaan met alcohol. Ook is september de maand waarin studie en werk weer start. Nieuwe carrièrekansen en het behalen van een studiejaar behoren tot de motivaties om (tijdelijk) geen druppel te drinken.

De zin en onzin van de alcoholvrije maand

Desondanks blijkt dat een alcoholvrije maand voor de meeste mensen geen direct effect heeft op de gezondheid. Zo vertelt Susanne Verzuu, leeftijdscoach en toegepast psycholoog in opleiding: ‘als je gaat kijken naar leververvetting zie je geen groot verschil. Bij behoorlijke drinkers (4-6 glazen per dag) zie je wél verschil, maar die groep is eerder uitzondering dan regel bij deze trend. Wel voelt vrijwel iedereen zich fitter en energieker in de maand dat ze alcohol laten staan.’

Wat is dan wél de zin van een alcoholvrije maand? Het is een uitgelezen moment om na te denken over de gewoonte om alcohol te drinken. Is het een sociale verplichting én hoe groot is de invloed op je sociale leven als je niet drinkt? Zo blijkt dat veel mensen eerst bewondering krijgen voor de niet-drinker maar naarmate het langer duurt hij of zij als ‘saai’ en ‘ongezellig’ wordt bestempeld. Ook blijken bepaalde vriendschappen weinig betekenis te hebben zodra alcohol wegvalt. Of was de vriendschap dan überhaupt niet zo diepgaand?

Volgens Suzanne Verzuu blijft Sober September een ‘Quick fix’. Ténzij je het gebruikt om inzicht te krijgen in je eigen drinkgedrag en vervolgens die ongewenste patronen doorbreekt. Er rest ons nog maar één vraag: frisje of toch een wijntje?

Bustle.com

Reageer op artikel:
Sober September: dé alcoholvrije trend onder millennials
Sluiten