Deze 3 signalen duiden er misschien op dat je een sociale angststoornis kunt hebben

Vind je het in de eerste instantie weleens eng om nieuwe mensen te ontmoeten? Of om van je te laten horen in een onbekende omgeving? Dan kun je best een beetje verlegen zijn. Niks mis mee. Maar gaat dit een stapje verder, dan is de kans er dat je misschien wel een sociale angststoornis hebt.

Je bent bang om beoordeeld of bekritiseerd te worden. Je voelt je gauw beschaamd of vernederd. Misschien ben je wel overmatig zelfbewust bij alledaagse sociale omgevingen. Herkenbaar? Dit zijn enkele signalen die erop kunnen wijzen dat je misschien een vorm van sociale angst hebt.

Dit zijn nog lang niet alle signalen en het betekent niet direct dat je inderdaad een angststoornis hebt. Herken je de volgende punten en heb je er last van in het dagelijkse leven? Dan wil je wellicht contact opnemen met een huisarts hierover.

Hoe je een sociale angststoornis kunt herkennen

Sociale angst wordt voornamelijk veroorzaakt bij sociale situaties waarbij interactie van je verwacht wordt. Benieuwd of jij zelf misschien een sociale angststoornis hebt? We zetten hieronder voor je hoe je dit kunt herkennen en wat je hieraan kunt doen.

Je isoleert jezelf

Je ontwijkt vreemdelingen bij elke mogelijke sociale situatie. Wordt er bij een evenement of omgeving sociale contact vereist, dan wil iemand met een sociale angststoornis daar het liefst onderuit komen.

Je voelt je bekeken

Het ontmoeten van nieuwe mensen, geven van een speech of tijdens het eten denken geobserveerd te worden. Mensen met een sociale angststoornis hebben het gevoel dat mensen hun constant bekijken en beoordelen, omdat ze erg bewust zijn van zichzelf.

Je hebt vaak negatieve gedachtes

Iemand met een sociale angststoornis maakt zich zorgen om hoe alles wat hij/zij zegt of doet overkomt. Je vergelijkt anderen constant met jezelf en zet jezelf lager dan de rest. Automatisch negatieve evaluaties over jezelf hebben is hierbij een teken van een sociale angststoornis.

Ik herken de signalen… wat nu?

Om je gevoelens en gedachten weer onder controle te krijgen, kun je beginnen met het bijhouden van een dagboek. Door je gedachtes terug te lezen, worden ze op een andere plek dan in je hoofd opgeslagen. Dan creëer je meer ruimte voor positieve dingen. Als je toch niet zo’n dagboek-bijhouder bent, kun je er nog altijd voor kiezen om je gedachtes virtueel op te slaan. Als je toch het idee hebt dat je sociale angsten te vaak overheersen, is het altijd aan te raden om er met iemand over te praten.

Lees ook:

Reageer op artikel:
Deze 3 signalen duiden er misschien op dat je een sociale angststoornis kunt hebben
Sluiten