Zoek je een stage? Als je op deze manier je sollicitatiebrief schrijft word je 100% zeker uitgenodigd voor een gesprek

Lotte Nijborg 18 nov 2017 Nieuws

Stage lopen, het is op de meeste studies verplicht. En daarom wil je er het beste van maken en het liefst bij jouw droombedrijf stage lopen. Maar, hoe kom je daar nou binnen? Er zijn altijd enorm populaire bedrijven zoals Nike, H&M en Vogue bijvoorbeeld. Ook bij Beautify krijgen we veel aanmeldingen. Ik ga je vandaag vertellen welke brieven ik er direct tussenuit pik en welke niet en ik geef jullie een sollicitatiebrief voorbeeld. En dan weet ik bijna zeker dat je wordt uitgenodigd voor dat gesprek wat je zo graag wil.

Ook jij zal misschien solliciteren bij een bedrijf wat populair is. Een bedrijf die iedereen hoog op zijn wensenlijstje heeft staan. Hoe kom je daar nou binnen? Hoe schrijf je een brief die écht opvalt? Lees hieronder alle tips en het sollicitatiebrief voorbeeld.

Er zijn verschillende punten die ik graag aan je wil uitleggen:

  1. De toon
  2. Wees origineel
  3. Schrijf op wat jij kunt betekenen voor een bedrijf

1. De toon

Allereerst; Google vooral niet naar ‘sollicitatie brief voorbeeld’. De voorbeelden die je dan vindt zijn allemaal gemaakt voor mensen die voor een hele zware en zakelijke baan gaan. Waar je iedereen met ‘u’ moet aanspreken en waarbij de gemiddelde leeftijd boven de 40 is. Niet voor een stage dus.

Ik heb het over de volgende brieven:
Geachte [naam],

N.a.v. uw vacature die ik vond op Beautify.nl, reageer ik op de functie van redactiestagiaire. Bij het zien van de vacature werd ik meteen enthousiast. Niet alleen de bedrijfsomschrijving sprak mij erg aan, maar de functie sprong eruit omdat het mij zeer uitdagend lijkt om verschillende projecten te coördineren. Naar aanleiding van de vacature, stuur ik u deze sollicitatiebrief met mijn Curriculum Vitae.

Daarna komt er altijd een opsomming van wat je allemaal op school hebt geleerd. Op een zakelijke toon. “Gedurende mijn opleiding Media aan de HvA in Amsterdam heb ik diverse colleges en projecten gedaan. Hierbij heb ik veel geleerd over het schrijven van artikelen, het verzorgen van de marketing en het adviseren van klanten.”

Is dat hoe je ook praat in het echte leven? Nee toch? Niet als student. En logisch ook. Dat hoeft helemaal niet. Je kan het ook anders doen. Je toon of voice aanpassen aan het bedrijf waar je bij solliciteert. Beautify is een online magazine voor meisjes/ vrouwen tussen 18-28 jaar. Het is een hip magazine en je solliciteert voor (creatieve) schrijffunctie. Pas je introductie daar op aan, laat zien wie je bent. In plaats van laten zien dat je een brief kan overnemen van Google. Onderaan dit artikel heb ik één van de leukste sollicitatiebrieven geplakt die ik ooit heb gekregen. Neem daar een voorbeeld aan. Zij schrijft zoals ze is. Vrolijk, creatief, outgoing en ze is zichzelf. En daar is iedereen bedrijf naar op zoek.

Dat brengt me gelijk op punt 2: orginaliteit.

Origineel zijn

Die standaard brieven neemt iedereen als voorbeeld. Dat betekent dat als jij dat ook doet en jouw brief komt binnen met 100 andere mailtjes, je er niet tussenuit springt. Als je ook nog eens solliciteert naar een creatieve functie, dan laat een standaard brief natuurlijk niet zien dat je creatief.

Sterker nog, het toont aan dat je niet buiten de box durft te denken. Terwijl als je dat wél doet, je gelijk opvalt. Je hoeft niet gelijk te praten zoals tegen je vriendinnen op WhatsApp. Of te vertellen wat je in de kroeg hebt gedaan in plaats van te vertellen wat je goed kan. Maar er is wel een middenweg. Ook hier verwijs ik graag weer naar de brief hier onderaan de pagina.

In deze brief eindigt ze met: “Ik werk keihard, ben vrijwel altijd vrolijk en maak graag deel uit van een team. Ik ben vanaf februari beschikbaar en voor de volle vijf maanden. Daarnaast heb ik als hobby bakken en neem ik wel eens probeersels mee naar werk. Dit meld ik uiteraard niet om jullie om te kopen (behalve als het heeft gewerkt).”

Heerlijk om te lezen toch? Ik ben geen zoetekauw. Voor mij hoeven die baksels niet. Voor Yasmine wel. Ik vond het fantastisch dat ze dit stuurde. Yasmine vond het fantastisch dat haar maagje gevuld zou worden.

Ze verkoopt zichzelf, maar ze voegt er ook een zin aan toe waardoor je als lezer denkt haha die heeft lef. Maar daardoor val je op. Je laat gelijk zien wie je bent. En je snapt dat dit opvalt tussen alle andere brieven. Goed, op naar punt 3.

3. Schrijf wat je voor een bedrijf kan betekenen

Ik ken een meisje die één doel had qua stage: werken bij het Nederlands consulaat op de ambassade in Australië. Een stage die ongelooflijk veel studenten willen hebben. Ze schreef een brief en vroeg mij die te controleren. In die brief somde ze op wat ze allemaal tijdens haar studie had geleerd en wat ze allemaal deed op haar studentenvereniging.

Daarna schreef ze dat ze zelfstandig was maar ook goed in teamverband kon werken. Die skills wilde ze graag verder ontwikkelen op de ambassade. Ze wilde reizen, de wereld ontdekken en andere culturen leren kennen. Dat zou haar verder helpen in haar carrière. Dat bij elkaar opgeteld was volgens haar het perfecte profiel voor de stagiaire die de ambassade zou zoeken.

Niet één keer had ze in haar brief verteld wat ze voor het bedrijf kon betekenen. Het ging over haar studie, haar goede eigenschappen en wat zij wilde met haar carrière en leven. Ik weet dat ze steengoed is, de perfecte kandidaat voor de job, ze is lief, werkt snoeihard en is een fantastische aanvulling voor een team. Maar ze vergat het te vertellen in haar brief.

Ik heb haar feedback gegeven en haar verteld dat ze die eigenschappen wel kon noemen maar tegelijkertijd ook moest uitleggen hoe zij het bedrijf kon helpen. Stel in de vacature staat dat je nieuwe concepten gaat bedenken tijdens de stage. En stel dat je creatief bent. Zeg dan niet alleen ‘ik ben creatief’. Maar voeg toe ‘jullie zoeken iemand die nieuwe concepten kan bedenken. Ik ben creatief. De perfecte combi om tot de allermooiste dingen te komen. Zoeken jullie iemand die een nieuwe functie voor schoenen bedenkt? I’m your girl. Willen jullie iemand die een ander soort veter bedenkt? Ik kan het.

Kortom, maak je vaardigheden toepasbaar. Een bedrijf is niet opgericht om jou van een stageplek te voorzien. Ze zijn op zoek naar degene die hun kan helpen met hun werkzaamheden. Leg uit wat je kan en hoe je daarmee een bedrijf kan helpen. Ik las het boek Girlboss van Sophia Ambruso en zij schreef ‘iedere brief waarin niets staat over wat mensen voor mij kunnen betekenen gooi ik gelijk bij de prullenbak.’ En ik vind dat terecht.

Sollicitatie voorbeeldbrief

Dit waren mijn drie punten die ik jullie graag wilde vertellen. Wees bij elke brief bewust van het bedrijf waar je solliciteert. Een hip mediabedrijf verwacht een hippe brief. Ga je bij KPN solliciteren dan is het misschien handig om het niet alleen maar over unicorns en gin te hebben. Pas je tone of voice daarom altijd aan. Maar, de meeste bedrijven kunnen bovenstaande tips enorm waarderen.

Zoals beloofd heb ik tot slot ook één van de leukste sollicitatie brieven voor jullie. Van een meisje die ik direct heb aangenomen. Jullie kennen haar misschien wel van haar columns ‘The Single Life’. Want toen haar stage ophield, ging ze mooi niet weg. Zo goed was ze.

Daaronder heb ik een van de meest recente sollicitatiebrieven geplakt van mijn huidige videostagiaire. Ook haar heb ik direct aangenomen want ook haar brief was heerlijk. Succes met solliciteren alvast!

P.s. Ik heb de achternamen even weggehaald en vervangen door [achternaam]. Daar bedoel ik natuurlijk mee dat het wel netjes is je achternaam te noemen.

Beste Lotte,

Ik ben al een tijdje op zoek naar de perfecte stageplek en ben volgens mij bij jullie aan het juiste adres. Ik heet Omani [achternaam], ben over twee weken 27 en zit in mijn vierde jaar van Media, Informatie en Communicatie. Ik heb mijn liefde voor schrijven hervonden tijdens het volgen van de minor Creatief Schrijven en ben nu gericht aan het kijken naar stages waar ik mijn creativiteit kwijt kan. Maar dit is allemaal niet echt boeiend, het hoort er gewoon bij in een motivatiebrief. De reden dat ik jullie perfecte kandidate ben ga ik jullie nu vertellen:

Ik leef niet volgens het standaard plaatje. Ik leef eigenlijk op twee continenten. Ik ben namelijk elk jaar minimaal anderhalve maand in Upstate New York te vinden, waar ik niet alleen familie en vrienden heb zitten, maar ook de liefde van mijn leven. Ik ben begonnen met schrijven in 2011, toen ik voor een jaar in de VS ging wonen. Ik maakte busreizen van soms wel vijftien uur en ging uit verveling mijn wilde avonturen op papier zetten. Omdat ik elke zomer naar de VS reis, moet ik van mijzelf minimaal één keer per jaar ook naar een plek waar ik nog nooit geweest ben om te compenseren (vorige maand was Bulgarije aan de beurt).
Ik shop te veel. Punt. Soms laat ik pakketjes naar mijn vriendinnen sturen, omdat ik de afkeurende blikken van mijn buren niet aankan als er wéér een pakketje bij hun wordt geleverd. Ik ben vrijwel nooit thuis. Oeps.
Ik ben verslaafd aan healthfood artikelen. Ik begin bijna elke ochtend met het lezen van opgeslagen artikelen over de laatste health trends. Of ik ze daadwerkelijk ook allemaal volg is natuurlijk niet relevant..
Iedereen in mijn omgeving gebruikt mij als persoonlijke psychologe, omdat ik super wijs ben. Of omdat ik altijd ongevraagd mijn mening geef. Zelf denk ik dat het dat eerste is.
Wat seksverhalen betreft heb ik genoeg. Gênante verhalen en grappige verhalen.
En ik werk al acht jaar in hetzelfde restaurant, waar ik sinds drie jaar ook leidinggevende ben.

Ik werk keihard, ben vrijwel altijd vrolijk en maak graag deel uit van een team. Ik ben vanaf februari beschikbaar en voor de volle vijf maanden. Daarnaast heb ik als hobby bakken en neem ik wel eens probeersels mee naar werk. Dit meld ik uiteraard niet om jullie om te kopen (behalve als het heeft gewerkt).

Vriendelijk groet,

Omani [achternaam]

Hallo Lotte,

“Video en montage is echt jouw ding. Hier moet je echt op reageren!” zei Rosemarijn tegen mij. En inderdaad, dolenthousiast werd ik van jullie vacature. Ik ben Ayleen [achternaam], studente Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam.

Een echte twintig-en-nog-wat-vrouw die enorm houdt van fashion, beauty, travel en liefde. Mijn vriendinnen hoeven mij al niet eens meer te vragen of ik fancy gekleed ga of niet. Everyday is a fashionshow and the world is your runway. Toch blijven ze zich wel verbazen over mijn nerdy passie. Uren spendeer ik achter mijn laptop aan het monteren of ren ik met een loodzware Canon XF305 in de rondte voor de mooiste shots. Intens gelukkig kan ik worden van een mooie video.

Ik zou dan ook niets liever dan kennis willen maken met jullie videogekkies om mijn film en edit skills verder te ontwikkelen. Samen over formats en creatieve ideeën sparren geeft mij energie, maar het wordt pas echt tastbaar, merkbaar en voelbaar als de mouwen opgestroopt worden. Daar ben ik van.
Wanneer mijn stage echt geslaagd is? Als we aan het einde met een Gin-Tonic kunnen proosten op fantastische video’s waar jullie enorm blij van worden en die fantastische resultaten behalen.

Mijn stageperiode start begin november. Ik kom graag langs om de mogelijkheden bespreken.

Met vriendelijke groet, Ayleen [achternaam]

Reageer op artikel:
Zoek je een stage? Als je op deze manier je sollicitatiebrief schrijft word je 100% zeker uitgenodigd voor een gesprek
Sluiten