Sportjunkie Loes: Waarom een springtouw je een fabulous lichaam gaat geven

Lotte

Sportjunkie Loes motiveert je iedere maandag weer op uit die luie stoel te komen. Vandaag vertelt ze waarom je springtouw je nieuwe best friend zou moeten worden.

Als je aan sporten, trainen of een goede workout denkt, denk je misschien niet als eerst aan een springtouw. Maar, vanaf vandaag wordt alles anders en overtuig ik je met onderstaande redenen dat het springtouw je new best friend gaat worden.

Terug in de tijd

Touwtje springen deed je vroeger misschien al en ook toen vond je het leuk (toch?). Als je touwtje springt, voel je je direct weer jeugdig en blij. Hij helpt je dus ook nog eens uit je dip.

Lekker betaalbaar

Het excuus dat je het niet kunt betalen, gaat hier niet op. Een springtouw heb je al voor rond de vijf euro. En de spring opties zijn daarna gratis én eindeloos. Kies je voor een iets geavanceerdere uitvoering met sprongen of calorieteller, dan leg je er misschien een euro bij. Misschien een leuke Sint of Kerst tip?

Hallo conditie

Uithoudingsvermogen en conditie staan bovenaan als effect van touwtje springen. Als je tien minuten achtereenvolgend kunt springen (op een goed tempo) dan train je gelijk aan iemand die 45 minuten hardloopt.

Waar niet?

Een fitness apparaat verplaats je niet zo snel, maar een springtouw is natuurlijk ideaal materiaal om overal mee naartoe te nemen of te gebruiken. Misschien minder fijn als je een onder buurman/vrouw hebt, maar in het bos, tijdens een run of als het even saai wordt bij je (schoon)ouders tover je het zo uit je zak of tas.

Calorieën bom

Zohee, wist je dat met touwtje springen serieuze calorieën weg springt? Zeker als je het vergelijkt met andere vergelijkbare sporten. In tien minuten springen, verbruik je tussen de 150 en 200 calorieën.

Kort maar krachtig

Ga maar eens 60 seconden springen en je voelt meteen waar ik het over heb. Om touwtje te springen, heb je geen uur nodig. Handig dus voor als je niet zo heel veel tijd hebt. Je kunt het ook combineren met Tabata waarbij je twintig seconden full speed springt met daarna tien seconden rust. En dan acht keer herhalen.

Sterk en meer

Conditie is fijn (geen gehijg meer bij het traplopen of rennen voor de trein) maar er is meer waarvoor je graag een paar rondjes extra springt. Coördinatie, timing, balans, snelheid, kracht en explosiviteit. Je benen worden misschien moe, maar je schouders, armen, buik en rug moeten ook heel hard werken. Yeah.

Voor iedereen

Of je nu besluit dat touwtje springen jouw eerste ervaring met sport gaat worden of dat je al fit bent en in topconditie, het maakt niet uit want het is voor ie-de-reen. Tenzij je een blessure hebt natuurlijk.

Go solo

Je traint altijd samen maar je vriend(in) maakt er meer een sport van om excuses te bedenken dan echt te trainen? Nou, met je new best friend ‘het springtouw’ heb je alles zelf in de hand. Hij ligt altijd voor je klaar en ready to go.

Heb je inspiratie nodig waardoor je helemaal uit je dak springt? Check dan deze video’s die ik voor je heb geselecteerd.

High five,
Marloes

Heb je motivator Loes vaker nodig dan één keer in de week? Haar persoonlijke blog lees je hier of volg haar op Instagram.