Oei: dit is wat te weinig slapen met je lichaam en geest doet

Tijdens het slapen herstel je van zowel lichamelijke als mentale kwaaltjes. Word je dus wakker na een goede nachtrust, dan heb je automatisch een energieker en vrolijker gevoel. Wanneer je te weinig slaapt gebeurt juist het tegenovergestelde.

Na een lange dag wil je niets liever dan in je bed liggen, maar slapen? Dat doe je veel te weinig. Zonder dat je er veel weet van hebt, heeft dit een aantal vervelende gevolgen.

Gevolgen van te weinig slapen

Waarschijnlijk merk je na een nacht slecht slapen wel dat je minder productief bent. Maar dit is niet het enige gevolg van een slechte nachtrust. Je concentratieboog is (nog eens extra) laag en dus wordt leren automatisch lastiger. Ook kunnen er gezondheidsproblemen ontstaan door langdurige slapeloosheid. Deze zijn vooral gelinkt aan je hart. Buiten deze voor de hand liggende gevolgen, word je er van slecht slapen niet echt vrolijker op.

Voldoende nachtrust

We snappen dat je elke avond nog een klein stukje van je favoriete serie wilt kijken, maar genoeg slapen is écht heel belangrijk. Nu vraag je je vast af, “wat is genoeg“? Je behoefte aan slaap neemt verder af naarmate je in de pubertijd komt. Volwassenen hebben voldoende aan 6 tot 8 uur slaap per nacht.

Volgens een conservatieve schatting van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersongevallen speelt bij 10 à 15 procent van de verkeersongevallen vermoeidheid een rol. Dit wil je natuurlijk niet op je geweten hebben, dus hup, naar bed.

Misschien vind je dit ook leuk:

Gezondheidsnet

Reageer op artikel:
Oei: dit is wat te weinig slapen met je lichaam en geest doet
Sluiten