Slaap jij veel? Dan is dit misschien de reden dat jij nog steeds moe wakker wordt

Je slaapt gemiddeld negen uur per nacht, hebt een stabiel ritme en staat niet bijzonder vroeg op. Toch word je elke ochtend uitgeput wakker. Herkenbaar? Wij zochten uit waardoor het komt.

Het blijft bijzonder dat sommige vriendinnen na een avond uitgaan en een korte nacht slaap fris en fruitig wakker worden, terwijl jij zelfs na een lange nacht met moeite uit je bed stapt. Misschien hebben we de reden hiervoor wel gevonden.

Moe wakker worden

Slaap je keurig 8 uur en word je alsnog moe wakker? Volgens een slaapexpert kan dat komen doordat je teveel slaapt. Ja, je leest het goed: je kan teveel slapen. Teveel slapen heeft zelfs een naam, namelijk hypersomnia.

We hebben altijd geleerd dat volwassenen tussen de zeven en acht uur slaap nodig hebben. Of dit zo is, verschilt van persoon tot persoon. Teveel slapen kan in ieder geval leiden tot verschillende dingen:
– Moeite met opstaan
– Je angstig en onrustig voelen
– Moeite met concentreren en logisch nadenken.

Herken jij jezelf hierin? Dan slaap je misschien teveel.

Teveel slaap moe
Unsplash

Voldoende slapen

Hoe bepaal je dan hoe lang je wél moet slapen? Dat is lastig te zeggen. Het gaat namelijk niet om de uren die je maakt, maar om de kwaliteit van je slaap. In sommige gevallen is het dus beter om vijf uur diep te slapen dan zeven uur heel licht.

Waarom slaap je zo lang?

Slaap jij vaak langer dan acht uur per nacht en word je alsnog moe wakker? Dan kunnen hier verschillende redenen voor zijn. Ga dit voor jezelf na zodat je de kwaliteit van je slapen kan verbeteren en uitgerust wakker wordt.

Veelvoorkomende problemen die hypersomnia veroorzaken zijn:

1. Schildklierproblemen

Je schildklier zorgt voor het regelen van je hormonen. Heb je het gevoel dat je hormonen niet in balans zijn? Ga dan eens naar de dokter voor een check.

2. Onregelmatige werktijden

Ben jij verpleegster of werk je een aantal dagen per week in de horeca? Dan kan het zijn dat je werk je slaapritme verstoord. Denk eens na over hoe je jouw ritme zo stabiel mogelijk kan maken.

3. Medicijnen

Slik jij medicijnen? Misschien hebben die wel een invloed op je slaapritme en -kwaliteit. Vraag je dokter om advies.

Teveel slaap moe
Unsplash

4. Je zorgt niet goed voor jezelf

Heb je het druk op werk of met je studie? Het kan zijn dat je sportroutine er dan bij in schiet en dat je sneller een zak chips opentrekt dan dat je gaat koken. Slecht voor jezelf zorgen heeft meerdere effecten op je lichaam en dat merk je ‘s nachts, waardoor je slecht slaapt. Wil je een goede start maken? Bekijk dan hier een aantal gezonde en simpele recepten om mee te starten.

Hoe kom je af van hypersomnia?

Wil jij graag een goed slaappatroon creëeren voor jezelf en niet altijd degene zijn die als eerste naar huis gaat? Kijk dan eens of je je herkent in bovenstaande punten. Zo ja, probeer dan eerst om je ritme wat stabieler te maken gedurende de week.

Sommige smartphones hebben een functie waarbij je een slaaptimer in kan stellen. Hierbij krijg je elke avond een melding wanneer je naar bed moet om acht uur te slapen. Volg dit vaste ritme op doordeweekse dagen en slaap niet te lang uit in je weekenden, hoe verleidelijk dat ook is.

Als bovenstaande tips niet helpen, neem dan contact op je met dokter voor advies.

Cosmopolitan

Reageer op artikel:
Slaap jij veel? Dan is dit misschien de reden dat jij nog steeds moe wakker wordt
Sluiten