Redactie
Redactie Body & Mind 28 apr 2020

Thuisworkouts vanaf de bank – deze workouts kun je zittend doen

Zitten is het nieuwe roken, dat weten we wel. Toch zitten we gedurende dag een hele hoop. Is het niet om thuis te werken, dan is het wel om te Netflixen. Des te belangrijker om zo nu en dan eens flink te bewegen. En dat kan ook al zittend.

Lukt het je toch niet helemaal om alle moed bij elkaar te rapen en te beginnen aan een thuisworkout? Geen paniek, je kunt ook met je lazy ass vanaf de bank of achter je bureau sporten. Deze simpele oefeningen zijn daar perfect voor.

Dit artikel verscheen eerder op NSMBL en werd geschreven door Rachelle Abbas.

Thuisworkouts om zittend te doen

Nu we in quarantaine zitten en de sportscholen dicht zijn, zijn thuisworkouts onze go-to. Die kun je doen door fanatiek op een sportmatje te gaan liggen, óf gewoon vanaf de bank of vanachter je bureau. I know, right? Dat klinkt als muziek in je oren. Met deze oefeningen kun je aan het einde van de dag zeggen dat je gesport hebt, terwijl je niet van je plek af bent gekomen.

1. Billen

Je bilspieren aanspannen terwijl je zit is echt een makkelijke oefening die je kunt doen. Je hoeft alleen maar je billen aan te spannen en dit voor twintig seconden vol te houden. Een paar keer herhalen en je bent weer klaar voor vandaag. Work that ass.

2. Benen

Een andere oefening die je makkelijk zitten kunt doen is deze. Bij deze thuisworkout moet je één been strekken en rustig optillen. Laat hem even in de lucht hangen en vervolgens weer zakken tot je net niet de grond aanraakt. Daarna til je hem weer op, houd zo’n vijftien keer per been aan.

3. Nek

De thuiswerkers zullen wel herkennen dat je flink wat last van je nek kan krijgen als je de hele dag al zittend zit te werken. Om dat te voorkomen kun je nekoefeningen doen. Plaats je handpalm op je voorhoofd en duw je hoofd er tegenaan. Ditzelfde kun je ook doen met je handpalm op je achterhoofd. Houd het duwen even vol voordat je rust en herhaal het een paar keer.

4. Armen

Heb je altijd een flesje water in de buurt? Dat flesje kun je gebruiken om een thuisworkout mee te doen. Train je armen door twee flesjes water te vullen en gebruik ze als gewichten.

5. Dips

Wil je je thuisworkout vanaf de bank of achter je bureau naar een next level brengen? Doe dan de ‘chair dips‘, een soort push ups. Voor deze thuisworkout heb je een bank of stoel zonder wieltjes nodig. Schuif naar het puntje van de stoel of de bank, strek je benen vooruit en houd de zijkanten van de stoel of bank met beideh anden vast. Je hebt je buikspieren en armen nodig om van de stoel of bank naar beneden te gaan en jezelf weer omhoog te trekken.

Lees ook: Shoppen maar: dit is de fijnste sportkleding voor jouw thuisworkout

Reageer op artikel:
Thuisworkouts vanaf de bank – deze workouts kun je zittend doen
Sluiten