Uitdaging: Hoe ik het afvallen heb volgehouden

Lotte Nijborg 14 nov 2014 Column

Hoofdredactrice Lotte is de uitdaging aan gegaan, afvallen onder begeleiding. Lees haar resultaat van deze week:

Het is tijd, tijd om te stoppen. Er komt een moment waarop je in de spiegel kijkt en denkt: ‘Het is goed zo’. Ik heb dat moment hartstikke bereikt. Zes kilo lichter en een gelukkig mens. Mijn oorspronkelijke streven was 10 kilo. Ik moest wat invullen op dat formuliertje. Maar ik ben écht helemaal prima zo. Slanke buik, geen lovehandles meer en mijn onderkin is opeens weer verdwenen. En dat was het doel.

Hoe doe je dat?

Mensen vragen aan mij hoe ik het heb gedaan, in twee maanden tijd zes kilo lichter. En hoe ik het vol hou. Het is eigenlijk heel simpel. Alleen kon ik het niet. Waarom niet? Ik hield het een weekje vol en daarna at ik toch weer alles wat voorbij kwam en ik van ging watertanden. Niemand die er last van had behalve ik zelf. En omdat het bij mij niet extreem was, sterker nog ik had een doodnormaal figuur, vond ik het ook niet heel erg nodig. En dan wonnen de lekkere hapjes het toch weer van het gezonde verstand. Letterlijk en figuurlijk.

Het verschil tussen gezond eten en afvallen

Daarnaast at ik al gezond. Avocado’s, hummus, noten, en ook fruit zoals bananen in een smoothie. Het probleem is echter dat dat inderdaad gezond is alleen het wel veel vetten bevat. Als je op gewicht wil blijven zijn al deze etenswaren perfect. Als je echter wil afvallen zul je de avocado’s, noten, hummus en fruitsoorten met een hoog suikergehalte vaarwel moeten zeggen. En dát wist ik niet. Door NewFysic weet ik dat nu wel. Wat laat je staan als je gaat afvallen en wat kan je juist wel heel goed eten? Plus wat zijn de hoeveelheden? We hebben al snel de neiging om meer te eten dan ons lichaam nodig heeft. Nergens voor nodig.

Sociale druk

En niet te vergeten, ik moest iedere week op controle. De sociale druk om af te vallen was groot. Begrijp me niet verkeerd, NewFysic is niet streng. Je krijgt ook geen preek als het niet lukt. Je bent er tenslotte voor jezelf. Maar je bent er niet voor niets. Tanden op elkaar en doorzetten. En als je een keer gaat zondigen, je hebt de no-regret pillen en die helpen ontzettend goed.

Afbouwen en tips

Nu komt het schakelen. In twee weken tijd ga ik rustig afbouwen om het jojo effect te voorkomen. Nog heel eventjes dus, maar de grootste klus zit erop. Mijn tips aan jullie om af te vallen, zet er sociale druk op, doe onderzoek naar voedingsmiddelen die weinig vetten bevatten en laat de suiker achterwege. Fijn weekend!

X
Lotte

Reageer op artikel:
Uitdaging: Hoe ik het afvallen heb volgehouden
Sluiten