Uitdaging: Na het afvallen het jojo effect voorkomen

Lotte Nijborg 21 nov 2014 Column

Hoofdredactrice Lotte is de uitdaging aan gegaan, afvallen onder begeleiding. Ze is bijna klaar en legt nu uit hoe je het jojo effect voorkomt.

Vakantie Malediven

Als je gaat afvallen werk je vaak naar een bepaald punt toe. Zoveel kilo eraf, of zoveel centimeters lichaamsomvang. Op een houtje bijten tot je je streven hebt gehaald komt iedereen vast wel bekend voor. Tel al die keren dat je ‘nee’ hebt gezegd tegen lekkernijen maar eens op. Als je er een euro voor zou krijgen zou je nu op vakantie kunnen naar de Malediven waarschijnlijk.

Vrijdagmiddagborrel met chips

En dan bereik je je streven. Feest, gelijk dat eerste wijntje. Ach, dat toastje mag nu ook. Ik heb het toch gehaald. IJs als toetje? Oke vooruit, een klein bolletje dan. Nog een koekje bij de koffie? HA yes, ik ben eindelijk klaar nu mag ik ‘m weer. De volgende dag neem je taart, je mag heus wel een stukje en die collega is tenslotte maar één keer jarig. Een paar uur later begint de vrijdagmiddagborrel. Wijntje na wijntje. Chips op tafel: oh dat is zo lang geleden. Even proeven. Tot de zak leeg is en jij de enige bent met chips aan je vingers.

Nieuwe levensstijl

Oke, ik heb denk ik mijn punt gemaakt. Heel eerlijk? Ik heb die gedachtes allemaal gehad. Gelukkig heb ik niet aan alles toegegeven maar alsnog. Ik heb het wel. Terwijl het hele dieet er op bedacht is om een nieuwe levensstijl te beginnen waarin je minimaal vijf keer per dag eet en hier geen behoefte meer aan hebt. Dat betekent dat je niet in het gedrag van de alinea hierboven moet vervallen. Ik blijf altijd van lekker eten houden maar ik kan nu maat houden. Lees mijn tips om te zorgen dat je slank blijft en al de moeite blijft lonen:

Mijn tips geleerd van NewFysic om het jojo effect te voorkomen
  • Één glas wijn per dag mag. Drink er twee water bij
  • Eet niet de hele week brood maar wissel af met volkoren crackers
  • Eet rauwkost bij je lunch
  • Kies voor mager beleg (smeerkaas, kipfilet, magere vleeswaren, paturain light)
  • Eet nooit meer dan je nodig hebt. Genoeg gehad? Prop je niet verder vol
  • Pas op met witte koolhydraten zoals wit brood, aardappelen, witte pasta, witte rijst
  • Prima om noten te eten, avocado’s en andere superfoods maar doe het met mate. De meeste bevatten best veel vet en dat gaat weer op je heupen zitten.
  • Gun jezelf af en toe een uitspatting. Pak daarna je ritme weer terug
  • Eet met regelmaat en hou je verbranding aan de gang
  • Drink altijd genoeg. Water, groene thee, of drink spa rood met citroen of munt om een smaakje te hebben aan je water
  • Zorg dat je niet teveel suiker eet zodat je niet opnieuw verslaafd raakt
  • Zorg dat je genoeg groenten in huis hebt en eet iedere dag minimaal 200 gram

Volgende week weeg ik mezelf voor de laatste keer. Spannend!

X

Reageer op artikel:
Uitdaging: Na het afvallen het jojo effect voorkomen
Sluiten