Ein-de-lijk: Dit is hoe je vroeg kunt opstaan zonder enige moeite

Gaap. Je drukt op de snoozeknop. Nog heel even slapen. Het is ook zo donker 's ochtends. Een paar minuten kun je toch nog wel blijven liggen? Herkenbaar? De winter komt eraan en onze dagen worden steeds korter. Veel mensen hebben daarom moeite om uit bed te komen 's ochtends. Echter met deze tips sta jij in het vervolg ook razendsnel fris en fruitig naast je bed.

Ga eerder slapen

We weten het, makkelijker gezegd dan gedaan. Onze slaperigheid negeren ‘s avonds kunnen we als een pro. Toch is het belangrijk voldoende nachtrust te nemen. Slaap heeft positieve effecten op je concentratie, je immuunsysteem en je spierherstel. Spreek met jezelf een tijdstip af waarop je in bed wilt liggen, dan is de kans het grootst dat je braaf op tijd het licht uitknipt.

Verbeter je slaap

Niet iedereen heeft tijd of zin om vroeg onder de wol te kruipen. Als meer slaap geen optie is, probeer dan de kwaliteit van je slaap te verbeteren. Zorg dat het donker is als je in bed ligt en zet je telefoon op stil, zodat je niet gestoord wordt. Pas ook op dat het niet te warm is in je slaapkamer. En nee, die snurkende lover doet je nachtrust ook geen goed.

Stop met snoozen

Dat is even slikken voor de echte snoozequeens. Maar probeer het een keer en de kans is groot dat je je fitter voelt als je van je geliefde sluimerknop afblijft. Onderzoek bewijst namelijk dat je van gefragmenteerde slaap lamlendiger wordt. Je voelt je niet alleen een zombie bij het opstaan, maar je presteert de hele dag minder dan je zou kunnen. Voordeel: zonder snoozen kun je de wekker een half uurtje later zetten.

Investeer in een wake-up light

Een slaaponderzoekster aan de Rijksuniversiteit Groningen zegt dat geleidelijk wakker worden het allerprettigst is. Een wekker met lamp die steeds feller gaat schijnen is daarom ideaal. Grote kans dat je ook nog eens vrolijk wakker wordt omdat je denkt dat de zon schijnt.

Ontbijt

Een kop koffie om ‘s ochtends alerter te worden, mag best. Maar dat telt natuurlijk niet als ontbijt. Het is verleidelijk om langer in bed te blijven liggen en de eerste maaltijd van de dag daarom over te slaan. Maar doe het niet. Je kunt de energie namelijk goed gebruiken om op gang te komen. Krijg je echt geen hap door je keel vlak na het opstaan? Kies dan voor een makkelijke smoothie.

Doe iets leuks ‘s ochtends

Geef toe, als je wekker om 04:00 uur gaat, omdat je vroeg op Schiphol moet zijn voor je vakantie, dan spring je met gemak uit bed. Soms ben je na het ontwaken namelijk niet eens moe, maar heb je gewoon geen zin in de dag. Zorg daarom dat je iets hebt gepland waar je naar uitkijkt.

Troost je met de gedachte dat iedereen er last van heeft

Oké, behalve die drie tot vijf procent van de bevolking die een typisch ochtendmens is. Ongeveer tien procent van de mensen is een echt avondmens. En de rest? Die gaat gewoon rond 23:00 uur naar bed en slaapt gemiddeld zeven uur.

Vind je opstaan nog steeds een nachtmerrie?

We weten precies wat jij als avondmens doormaakt in de ochtend.avondmens

Reageer op artikel:
Ein-de-lijk: Dit is hoe je vroeg kunt opstaan zonder enige moeite
Sluiten