Voor eens en altijd: is het beter om vers fruit of diepvriesfruit te eten?

Met die tropische temperaturen van deze week is een smoothie met fruit het chillste om te eten. Het gebruiken van diepvriesfruit is al helemaal relaxed, want daardoor is je smoothie ook nog eens verkoelend. Maar is diepvriesfruit net zo gezond als vers fruit? Dit is het antwoord.

Er zijn rondom dit onderwerp aardig wat discussies geweest. De een beweert dat vers fruit gezonder is, maar anderen beweren dat diepvriesfruit meer vitamines bevat.

Vers fruit of diepvriesfruit?

Tijdens deze warme dagen grijpen we al snel naar fruit, zowel als ontbijt als tussendoortje. Eet fruit los, gooi het in een smoothie of in een smoothiebowl, de mogelijkheden om fruit te verwerken in je eten zijn eindeloos. Het zit boordevol vitamines, valt niet zwaar op je maag, is superlekker én soms ook verkoelend. Dat laatste kunnen we met deze hitte wel gebruiken, maar is dat ook echt de gezonde optie?

Diepvriesfruit is gezond

Maar het kopen van fruit is niet altijd even voordelig. Zo is vers fruit vaak veel duurder dan fruit uit de diepvries. Een doosje bevroren aardbeien kost je toch een stuk minder dan een doosje verse aardbeien. Gelukkig voor ons zijn de mythes rondom bevroren fruit niet waar.

Sterker nog, diepvriesfruit (de goedkopere en houdbaardere variant) is zelfs vaak veel gezonder dan vers fruit. Dat is dus 1. Goed voor onze gezondheid en 2. Goed voor onze bankrekening.

Wanneer stukken fruit ingevroren worden bevat het veel meer vitamines. Het wordt namelijk vrijwel meteen na het plukken ingevroren, waardoor het proces waarbij de voedingswaarden worden afgebroken, gestopt wordt. Dat wordt de aankomende dagen dus heel veel smoothies maken met bevroren fruit.

Ben je op zoek naar een smoothierecept waar je ook nog eens droomlokken van krijgt? Dat recept vind je hier.

Jani Tv

Reageer op artikel:
Voor eens en altijd: is het beter om vers fruit of diepvriesfruit te eten?
Sluiten