Alles wat je moet weten over vitamine D (aka het zon vitamine)

In 2020 zitten we tot nu best veel binnen en dit zal niet zo snel veranderen, kijkend naar de weersvoorspelling én de coronamaatregelen. Het vele binnen zijn zorgt ervoor dat we minder zonlicht zien, waardoor we weer minder vitamine D produceren. Vitamine D is iets wat je lichaam vanzelf aanmaakt, mits je in aanraking komt met de juiste bronnen (bijvoorbeeld de zon). Wij vertellen je wat dit zonvitamine precies is, hoe je het kan boosten en waarom het zo belangrijk is.

Dit wonderlijke vitamine blijkt veel voordelen te hebben.

Wat is vitamine D

Vitamine D is een stofje dat in je lichaam zit. Het is goed voor bijvoorbeeld gezonde botten, tanden én het stimuleert je immuunsysteem. Zonlicht is de belangrijkste bron voor het stimuleren van dit vitamine. Je lichaam gaat het automatisch aanmaken als je in aanraking komt met de zon. Ook kan je het vitamine binnenkrijgen door voedsel, bijvoorbeeld vis of ei.

Om voldoende van dit vitamine binnen te krijgen kan je bijvoorbeeld twee dagen in de week vis eten als avondeten. Daarnaast kan je bij een tekort aan vitamine D de vetarme producten het beste vermijden. Eieren en champignons zijn ook een goede bron voor dit vitamine.

Psst, sla dit artikel op met Pinterest.

De voordelen van vitamine D

Er zijn verschillende voordelen voor je lichaam:

1. Vitamine D verhoogt vruchtbaarheid

Volgens verschillende onderzoeken is dit vitamine goed voor het vergroten van vruchtbaarheid bij mannen en vrouwen. Het kan bijdragen bij het succes van IVF en reguleert de menstruatiecyclus van een vrouw.

2. Vitamine D vertraagd verouderingsproces

De afgelopen jaren zie je het ook steeds vaker terug in beautyproducten omdat het vitamine blijkt te helpen tegen veroudering.

3. Boost het immuunsysteem

De overheid raadt iedereen ouder dan vier jaar oud om 10 microgram vitamine D per dag binnen te krijgen. Voornamelijk in de maanden oktober tot maart, hier is de zon weinig zichtbaar – soms helemaal niet. Dan kan je supplementen innemen of meer voedsel met dit vitamine eten.

4. Voor sterke botten

Vitamine D verhoogt de opname van calcium en fosfor uit voeding. Deze twee voedingsstoffen zijn belangrijk voor je botten.

5. Verlaagd de kans op ziektes

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het vitamine ook goed is tegen ziektes zoals onder andere kanker en diabetes. Daarbij helpt het vitamine vooral bij het voorkomen van bepaalde soorten kanker én werkt het risicoverlagend voor het overlijden aan de ziekte.

Lees ook: Dit zijn alle voor- en nadelen van retinol (aka vitamine A)

Reageer op artikel:
Alles wat je moet weten over vitamine D (aka het zon vitamine)
Sluiten