Voorkomen is beter dan genezen: zo vermijd je een kater

En nee, we gaan nu niet het flauwe antwoord geven dat je dan maar geen alcohol moet nuttigen. Want je wilt natuurlijk een kater voorkomen, terwijl je wel een glaasje drinkt. Gewoon omdat het lekker is en gezellig. Daarom hebben we de beste tips verzameld, zodat je kunt genieten én de schade kunt beperken.

Zorg voor extra vitamines

Vóórdat je begint met glazen wijn, bier of shotjes achterover slaan. Bij een kater heb je namelijk niet alleen vocht tekort, maar ook een gebrek aan vitamines en mineralen. Eet daarom een voedzame maaltijd voor je op stap gaat. En een extra multivitamine-tabletje kan ook geen kwaad.

Maar, zorg wel dat je genoeg eet

Een salade lijkt een goede keuze, want je wilt immers genoeg vitamine’s binnen krijgen. Maar eet daarbij dan ook wat brood of iets anders wat goed vult. Voedsel in de maag zorgt er namelijk voor dat alcohol langzamer wordt opgenomen. Zo ben je minder snel onder invloed.

Was regelmatig je handen

Tijdens je avondje uit. Alcohol heeft namelijk invloed op je immuunsysteem. Je zult het daarom minder goed aankunnen als je in aanraking komt met een griepvirus. En als er iets is wat je kater nóg heftiger maakt, is het wel koorts, spierpijn en rillingen.

Zorg dat je niet ál te moe bent

Slaap zal je helaas niet reden van een kater, maar het zal wel je immuunsysteem verbeteren en dat is natuurlijk super handig. Als je uitgerust bent zal je lichaam ook beter om kunnen gaan met alles waar je aan wordt blootgesteld: alcohol, veel te hoge hakken, noem maar op.

Vermijd champagne en prosecco

Uit onderzoek blijkt namelijk dat je door de bubbels sneller dronken wordt. En daar krijg je weer een enorm brak gevoel van, wat je niet wilt.

Rook niet

Ja, dat is moeilijk. Vooral als je te diep in het glaasje hebt gekeken, lijkt een sigaret ineens onwijs lekker. Zelfs als je in het dagelijks leven geen roker bent, wil je nu ineens niets liever dan een peukje en diep inhaleren. Maar uit onderzoek blijkt dat de symptomen van een kater veel erger zijn als je rookt. Ook blijf je je langer brak voelen.

Drink één glas water voor je gaat slapen

Eén glas ja. Je mag wel een tweede glas naast je bed zetten, voor als je ‘s nachts wakker wordt van de nadorst. Het is namelijk goed om voldoende water te drinken. Alcohol droogt immers uit. Maar je lichaam kan er ook stress van ondervinden als je ineens liters water naar binnen giet. Bovendien slaap je ook niet lekker als je de hele tijd moet plassen. Daarom: rustig aan.

Wij zeggen: get the party started.

LEES OOK: Waarom mensen die altijd alles kwijtraken het meest sociaal en het állerleukst zijn

Reageer op artikel:
Voorkomen is beter dan genezen: zo vermijd je een kater
Sluiten