Waarom vrouwen chocolade eten en mannen juist vlees

Serveersters hoeven er waarschijnlijk niet meer over na te denken wie nou vlees had besteld en wie vis. Mannen eten vlees, punt uit. Dat vinden we meer dan logisch en denken er eigenlijk niet over na. Hetzelfde geldt voor de klassieker dat vrouwen altijd zin in chocolade hebben. Maar waar komt dit nou eigenlijk door?

Hoe vaak heeft jouw lief gezegd dat hij héél graag chocolade wil eten? Waarschijnlijk bijna nooit. Terwijl jij elke week aan zijn kop zeurt over die lekkere reep chocolade die hij elke keer vergeet om mee te nemen uit de supermarkt.

Vrouwen en chocolade

Uit onderzoek blijkt dat er een reden is waarom vrouwen zo gek zijn op chocolade. Het moment dat we chocolade eten komt er dopamine vrij. En dopamine zorgt ervoor dat je je gelukkig voelt. Voel je dus vooral niet schuldig als je weer naar de chocolade grijpt in zware tijden. Je verdient het.
Ook werd er ontdekt dat chocolade invloed heeft op onze sex drive. Dit verklaart hoogstwaarschijnlijk ook waarom er in de ietwat foute maar romantische films er altijd chocolade in bed wordt gegeten of over elkaar heen wordt gegoten.

Mannen en vlees

Vroeger waren mannen verantwoordelijk voor jagen. Terwijl wij vrouwen verzamelden. Dit verklaart ook waarom bijna alle mannen ontzettend graag vlees eten terwijl wij het na één biefstukje wel voor gezien houden. David Katz, directeur van The Yale-Griffin Prevention Onderzoeksecentrum: ‘Mannen en vrouwen zijn psychologisch verschillend. Dit is de reden waarom mannen voorkeur hebben voor ander voedsel dan vrouwen.’

De volgende keer dat je vent weer een stuk vlees bestelt als jullie uiteten gaan, als in elke keer, wees dan een beetje lief. Het is namelijk niet zijn fout. Geef daarom de schuld aan de geschiedenis van de mens.

Beïnvloed door reclame en verwachtingen

Stereotypering krijgt eindelijk steun van de reclameboeven. Uit een onderzoek bleek namelijk dat de manier waarop voedsel is verpakt een grote invloed heeft op welk geslacht het koopt en eet. Als er bijvoorbeeld op de verpakking van chocolade ‘droomchocolade’ staat, zijn vrouwen sneller geneigd om het te kopen. Los van of ze het daadwerkelijk lekker vinden. Het ziet er leuk en vrouwelijk uit, wat al genoeg zijn om iets te kopen. Mannen zullen daarentegen nooit dit soort vrouwelijke, schattige en lieve verpakkingen aanschaffen terwijl ze misschien wél zin hebben in die chocolade.

Doctor David Bell auteur van Consuming Geographies: ‘We leven in een wereld waarin we allemaal onze eigen plek willen veroveren en ons willen identificeren met wat we doen. Daarom zie je het verschijnsel ‘food that people like me eat’ veel gebeuren. We willen graag dat mensen een bepaald beeld van ons hebben. En gek genoeg kan de keuze van voedsel daar al voor zorgen.’

Simpel gezegd; mannen eten niet per se vlees omdat ze mannen zijn. Ze eten het omdat ze willen laten zien dat ze man zijn. En vrouwen zijn niet per se allemaal gek op chocolade. Het is ons ‘geleerd’ om daar van te houden, en daarom doen we het.

Maar, laat je niet te gek maken door deze onderzoeken. We vinden namelijk dat we gewoon door kunnen gaan met het eten van chocolade. Los van of we iets willen uitstralen of we er écht zin in hebben. Waarschijnlijk beide, en dat is meer dan prima. En wat betreft je lover, het ziet er toch wel stoerder uit als hij een stuk vlees eet in plaats van een klein visje niet waar?