Renée
Renée | LinkedIn Body & Mind 15 sep 2019

Wat te doen als je eetbuien hebt? Deze tips helpen je voor en na een binge

Je hebt ongetwijfeld weleens een gerecht met quinoa gemaakt een avocado op toast geprakt. Hartstikke leuk om gezond te eten, maar wat doe je als je niet kunt stoppen met alles eten wat los en vast zit? En dan bedoelen we de ongezonde variant: van koekjes en melkchocolade tot zakken chips. Als je bezig bent met een gezonde lifestyle (of zelfs afvallen) en last hebt van ‘eetbuien’ kun je het volgende doen.

Laten we allereerst voorop stellen dat we het belangrijk vinden dat je een goede relatie hebt met eten en beweging. Wees dus lief voor jezelf én je lichaam. (Bijna) iedere vrouw heeft weleens een eetbui, dus je bent zeker niet alleen.

Wat te doen tegen (veel) eetbuien?

Je bent misschien al de hele week gezond aan het eten, maar dan gooit die ene avond of het weekend roet in het eten. Je gezonde maaltjes verruil je het liefst voor alle snacks waar vet of suiker in zit. Prima als het af en toe gebeurt, maar wat te doen als het vaker gebeurt? Op de volgende manieren kun je omgaan met onverwachte eetbuien.

1. Ga een stukje lopen

Grote kans dat je je niet heel lekker voelt nadat je jezelf hebt volgestopt met van alles en nog wat. Hoe verleidelijk het ook is om languit op de bank te gaan liggen, doe het niet. In plaats daarvan kun je ook een rondje lopen buiten. Het helpt om alles in je hoofd op een rijtje te krijgen en om je lichaam weer beter te laten voelen.

2. Val op tijd in slaap

Zorg er vervolgens voor dat je genoeg uren slaap pakt. Ga op tijd naar bed om eventuele cravings te voorkomen en de volgende dag goed te beginnen.

3. Begin de volgende dag op gezonde voet

Maak de volgende ochtend een gezond en voedzaam ontbijt. Dit is een mooie basis om de dag te beginnen. Als je moeite hebt om gezonde keuzes te maken, helpt dit je op weg.

4. Zorg dat je voldoende (water) drinkt

Soms geeft je lichaam aan dat je honger hebt, terwijl je eigenlijk dorst hebt. Mede hierom is het een goed idee om gedurende dag genoeg te drinken. De voorkeur gaat uit naar water en groene thee. Probeer hier suikers van frisdrank en sapjes te skippen.

5. Sla geen maaltijden over

Wat te doen als je een eetbui hebt gehad? Dan denk je er misschien over na om de volgende dag een maaltijd over te slaan. Maar geloof ons, dat is geen goed idee. Je lichaam heeft gedurende dag porties eten nodig om goed te blijven functioneren. Grote kans dat je júist cravings krijgt, waardoor de kans op een nieuwe eetbui groter wordt.

Meer over gezondheid:

NSMBLHealthline

Reageer op artikel:
Wat te doen als je eetbuien hebt? Deze tips helpen je voor en na een binge
Sluiten