Wetenschappelijk bewezen: ‘hangry’ gevoelens zijn écht een emotie in jouw lichaam

Word jij chagrijnig als je een tijd geen voedsel hebt genuttigd? Ben jij niet te genieten als jij nog niet gegeten hebt? En kan jij je slecht concentreren zonder jouw standaard lunchpauze? Dan kan jij vaak het ‘hangry’ gevoel ervaren. Wat als we je vertellen dat deze gevoelens echt zijn en dat jouw lichaam écht last heeft van een calorietekort? Precies. Meer eten, klinkt goed.

Natuurlijk ken jij de oplossing om van het hangry gevoel af te komen: eten. En aangezien jij het gevoel hebt dat je een heel paard opkan, vreet jij dan ook voor tien om de hangry op te lossen. Gevolg? Jij bent weer chagrijnig, want je hebt je weer totáál niet aan jouw dieet gehouden. Het is niet eerlijk.

De schuld van jouw hersenen

Het hangry gevoel is de schuld van jouw hersenen. Brad Bushman, professor aan de Vrije Universiteit van Amsterdam én The Ohio State University, legt namelijk uit dat de prefrontale cortex, die betrokken is bij cognitieve en emotionele functies als beslissingen nemen, plannen, sociaal gedrag en impulsbeheersing, veel energie nodig heeft om deze functie te vervullen. Zeker de impulsbeheersing van, bijvoorbeeld, jouw cravings.

Het brein mag dan slechts 2 procent van jouw lichaamsgewicht zijn, het heeft wel twintig tot dertig procent van alle calorieën nodig dat je eet. Kortom: jouw brein heeft calorieën nodig om minder calorieën te eten en niet agressief te worden. Gek, maar waar.

Gevolgen van hangry

Jij hebt helaas niet alleen jezelf ermee, als je honger hebt, maar ook jouw naasten. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mensen die hun hersenen te weinig voeden, vaker problemen hebben in hun relatie en een vaker onaardiger zijn tegen vreemden. Reageer jij soms te chagrijnig op die ietwat trage kassière of ben jij ongeduldig als je in de rij staat? Dan moet je waarschijnlijk iets doen aan jouw voedingspatroon.

Dé Oplossing

Om de ‘dementor’ in jouw lichaam weg te houden, is het nuttig om jouw glucosespiegel stabiel en hoog te houden. Hiermee hou je namelijk controle over jezelf, je reacties, jouw opvliegingen en emoties. Glucose zit veel in fruit, groente en amandelen.

Wellicht heb je eerder het gevoel dat je een familie zak chips, een reep chocolade of een hele pak koekjes wilt eten, maar dit zal jouw hungry niet weghalen. Ja, op de korte termijn, maar de voedingstoffen die jou weer gelukkig maken zitten hier niet in en zo kom je nooit uit de cirkel. Goed excuus om meer, maar wel gezonder, te eten.

Oké, dit was dan wel niet het voedsel dat je zou moeten eten, maar het is wel leuk om te weten: Smullen: op deze manier kan jij allemaal gratis kroketten uit de muur halen