Wetenschappelijk bewezen: van dit dieet word je écht gelukkig

Diëten, iets wat velen van ons doen maar eigenlijk wel met een beetje, of soms zelfs een heleboel tegenzin. Geen brood, pasta en aardappelen of juist zoveel mogelijk van bunkeren om toned te worden in de sportschool. We zijn het denk ik allemaal over één ding eens, en dat is dat we altijd een klein beetje ongelukkig worden van een opgelegd eetpatroon. Maar, hulp is dichtbij: het Mediterraans dieet maakt je écht gelukkig.

Zoals je misschien al weet bestaat er een link tussen je gemoedstoestand en wat je eet. Zo snoep je misschien al veel te veel van die chocoladereep met het excuus dat je er blij van wordt en gaan die oesters er ook goed in met de gedachte dat het goed is voor je libido.

Dit is verder onderzocht. Er is namelijk een onderzoek gedaan naar 15.000 mensen in 15 jaar tijd. Ze hadden de keuze tussen de volgende drie diëten: Het Mediterraans dieet, het Healthy Eating Index-2010 dieet of het vegetarisch dieet. Geen van de 15.000 mensen die mee deden aan het onderzoek leden aan een depressie. Echter bleek na acht jaar dat 1550 mensen wel aan een depressie leden. Uiteraard wilden de onderzoekers weten of er een verband was tussen het dieet dat deze mensen volgden en hun depressie.

Verrassend genoeg was dat er. Zo bleek dat bij alle mensen met depressieve klachten degene die het Mediterraans dieet volgden de minste klachten ondervonden van hun depressie. Zelfs wanneer ze het dieet matig volgden. Onderzoekers denken dat dit te maken heeft met het hoge omega-3 gehalte wat het Mediterraans dieet bevat. Een hoog omega-3 gehalte wordt weer gelinkt aan een goed humeur. Zo zie je maar weer wat voedsel met een mens kan doen.

Kortom, lever die groente- en fruitsapjes maar in voor heel veel vette vis. Mocht je geen vis lusten, dan kun je natuurlijk ook altijd nog kiezen voor omega-3 tabletten. Er is van alles mogelijk om dit dieet veelzijdig in te vullen. Het is in ieder geval een stuk lekkerder dan al die diëten waar je niets ‘mag’.