Lotte Nijborg
Lotte Nijborg Column 27 feb 2015

PR Column: Wat je wil weten als je een PR hotshot wil worden

Hafida Abahai, Managing Director bij een PR bureau neemt jullie maandelijks backstage mee in ‘ het PR wereldje’. Heb jij altijd willen weten hoe het eruit ziet bij een PR bureau? Of die PR girls altijd op hoge hakken druk bellend aan het rondrennen zijn…? Volg Hafida’s column. Deze week: wat moet je nou echt weten om een PR hotshot te worden?

Hoe kom je in de PR?

Regelmatig krijg ik verzoeken van meiden die graag een dagje willen meelopen op kantoor of een gesprek met mij willen hebben om meer te weten te komen over het PR wereldje. Ik krijg dan ook regelmatig de vraag welke vooropleiding je nodig hebt en welke stappen je moet zetten om in het wereldje te rollen.

Do what you love

Degene die mijn column eerder hebben gelezen kennen mijn motto inmiddels: “do what you love”. Dat betekent dat op het moment dat ik bijvoorbeeld CV’s beoordeel of sollicitatiegesprekken voer om een nieuwe collega aan te nemen, ik eigenlijk helemaal niet zoveel aandacht besteed aan zaken als bijvoorbeeld opleiding. Tuurlijk is het best handig als je je een gespecialiseerde opleiding hebt gedaan als Communicatiewetenschappen. Maar uiteindelijk gaat het erom dat je op een bepaald niveau hebt leren nadenken. Dat kan dus dan net zo goed een studie Nederlands of Geschiedenis zijn geweest. Zo heb ik collega’s die dat hebben gestudeerd, maar ook bijvoorbeeld Bestuurskunde en Engels en in mijn geval Algemene Sociale Wetenschappen. It’s all good.

Passie

Belangrijker vind ik de passie die je hebt voor het vak PR. En het leukst vind ik het als je niet alleen graag de PR wilt doen voor superpopulaire merken (top 3 meest gehoorde merken tijdens sollicitatiegesprekken: Nike, Apple en Chanel) maar juist ook voor merken die enorm stoffig en saai overkomen. Want dat is juist ook de uitdaging: om dat soort merken sexy te maken. Als het je lukt om die met mooie verhalen in de media te krijgen en ervoor te zorgen dat consumenten fans worden, dan ben je pas een echte PR topper (hoewel Apple, Nike en Chanel me altijd mogen bellen).

Work hard, play hard

Het is ook goed om je te realiseren dat het werk niet alleen inhoudt dat je de hele dag door aan het high fiven bent met bekende Nederlanders (wat ook heus wel regelmatig gebeurt), maar ook dat je urenlang priegelt aan het opstellen van de juiste perslijst voor je klant of dat je bijvoorbeeld niet stopt todat je die ene perfecte doos hebt gevonden voor een pakketmailing voor een nieuwe productlijn dat naar de pers moet worden gestuurd. Work hard, play hard. Dus voor iedereen die aan mij vraagt: wat en wie je moet zijn om het in de PR wereld te maken, is mijn advies:

“Love it, sell it and work hard for it”

Voor diegene die overwegen om binnenkort de stoute pumps aan te trekken en bij een PR-bureau of – afdeling te solliciteren nog een aantal tips:
Ken de media, alle media. Niet alleen de gossipbladen en fashion magazines maar ook de kranten, nieuwsprogramma’s op verschillende radiostations en opiniemagazines die je in je vrije tijd missschien niet zo snel zou bekijken, luisteren of lezen
Wees breed geïnteresseerd: niet alleen in ‘hippe’ merken maar (juist) ook voor een bank of telecommerk kun je met PR fijne dingen doen. Volg de trends en wees actief op social media. Je zult vaak en veel met journalisten en bloggers contact moeten hebben en dus durven de telefoon op te pakken om je klanten te ‘pitchen’. Sell it and believe it. Assertiviteit, durf en enthousiasme zijn dus belangrijke karaktereigenschappen.

“Good girls go to heaven,
PR girls go everywhere (and to heaven)”

Pretty PR girls druk aan het werk
  • Junior PR adviseur Marieke druk aan het bellen om onze klanten te ‘pitchen’ bij de pers
  • Onze graphic designers Eva & Cemile bezig met het ontwerpen van onder andere mooie websites en persberichten
  • Onze nieuwe stagiaire Kate

[one_third][/one_third][one_third][/one_third][one_third_last][/one_third_last]

Tot de volgende keer!

Hafida

P.S: Wil je van dag tot dag een kijkje achter de schermen? Volg me dan op Instagram en/ of Twitter.

Reageer op artikel:
PR Column: Wat je wil weten als je een PR hotshot wil worden
Sluiten