Zo’n makkelijke tip om af te vallen hebben we nog nooit gehoord

Eten, we houden er allemaal van. Maar eet jij eigenlijk altijd best snel? En kauw je je eten niet veel? Dan zou je dit waarschijnlijk willen veranderen, want goed kauwen heeft een enorme invloed op of jij aankomt of niet.

Rustig eten is op vele manieren goed voor je. Zo word je bewust van wat je eet en kan je hier meer van genieten. Wanneer je rustiger eet, heb je ook meer tijd om te kauwen. Waarom er zoveel voordelen zitten aan het goed kauwen van je eten, vertellen wij je.

Chew, chew, chew
De gemiddelde persoon kauwt zo’n zes keer zijn eten voordat hij of zij het doorslikt. Dit is echter veel en veel te weinig. Officieel wordt er namelijk aangeraden je eten zo’n dertig tot vijftig keer te kauwen voordat je het doorslikt. Afhankelijk van wat je eet, want zacht eten kan je met tien keer kauwen al doorslikken.

Afvallen
Van beter kauwen krijg je een voller gevoel. Het duurt ongeveer zo’n twintig minuten voordat je hersenen het ‘ik ben vol’ signaal naar je buik doorgestuurd heeft. Langzamer eten en meer kauwen geeft je hersenen beter de tijd om dat signaal door te geven. Een onderzoek in China heeft ook bewezen dat mensen die hun eten veertig keer kauwen, 12% minder eten dan de mensen die maar vijftien keer kauwen. Doordat je bewuster eet zit je sneller vol en snack je minder tussendoor waardoor je afvalt.

Go for it
Meer kauwen zorgt er ook voor dat de voedingstoffen uit je eten beter vrijkomen. Hierdoor kan je lichaam bijvoorbeeld beter proteïne opnemen wat leidt tot sterkere spieren. En natuurlijk hoe meer spier je hebt, hoe makkelijker het is om vet te verbranden. Veel kauwen helpt ook bij een betere spijsvertering. Doordat je meer kauwt kan je lichaam het eten beter kan verwerken. Fijne voordelen aan een beetje kauwen toch? Wij zeggen go for it en kauw er op los.

Kan je toch niet zonder snacken? Geen zorgen, want snacken is echt niet zo slecht. voor je.

Reageer op artikel:
Zo’n makkelijke tip om af te vallen hebben we nog nooit gehoord
Sluiten