Kim van der Blom
Kim van der Blom Life 2 dec 2021
Leestijd: 3 minuten

We moeten het even hebben over de nieuwste social media-trend: ‘yassification’

Als je de laatste paar dagen op social media hebt gezeten, dan heb je vast de nieuwe trend ‘yassification’ voorbij zien komen. Een trend waar ‘glow-ups’ naar een volgend level worden gebracht door zware overbewerking. Denk aan Tom Holland met mooie bruine lokken, maar ook aan Severus Sneep met een perfecte contour. Dit zijn zijn natuurlijk grapjes, maar ook vrouwen gebruiken dit soort bewerking en dit kan gevaarlijk zijn.

Niet bekend met met deze term? Lees dan snel verder.

Yassification

De trend yassification komt van de term ‘YAS Queen’, een uitdrukking gebruikt in programma’s zoals RuPaul’s Drag Race en Broad City om aan te duiden dat iemand er goed uit ziet of iets goeds doet. ‘Yassify’ betekent glamour aanbrengen in je foto door middel van stevige overbewerking. Dit wordt meestal gedaan met apps zoals FaceApp en Facetune. De kenmerken van het gezicht zijn vervormd en daarnaast is het gezicht ook vrouwelijker gemaakt. De foto’s zijn onrealistisch, maar wel gevaarlijk voor iedereen die gevoelig is voor perfectie.

Bekijk een aantal voorbeelden hieronder:

We zijn inmiddels allemaal wel bekend met het ‘perfece Instagram-gezicht’. Veel foto’s moeten dikke lippen, een smalle neus en een gladde huid hebben om het tot Instagram te halen. Deze negatieve ontwikkeling in het medialandschap zorgt voor veel onzekerheid bij jongens en meiden, mannen en vrouwen. Iedereen maakt gebruik van filters, belichting en de juiste hoeken, maar toch wordt dit vaak vergeten.

Ook illustreert het hoe gewoon het bewerken van foto’s is geworden, daarnaast laten ze ook zien hoe deze ‘beauty standards’ ons eigenlijk allemaal hetzelfde eruit laat zien.

Zelfs fictieve karakters krijgen op deze manier het ‘perfecte gezicht’:

Interview met The Yassify Bot

Op het account Yassify Bot worden er veel foto’s bewerkt en geplaatst. Teen Vogue is er achter gekomen door wie de foto’s worden bewerkt en wie het Twitter-account beheert. Het gaat om de tweeëntwintigjarige kunststudent Denver Adams. In een interview met Teen Vogue vertelt hij: ‘Alles wat het is, is dat ik het in FaceApp stop en zoveel mogelijk schoonheidsfilters op deze afbeeldingen zet – of, denk ik, wat FaceApp beschouwt als schoonheid – op deze afbeeldingen en het ophoog tot 100.’

Hij voegt daar aan toe:‘Ik weet niet of er een diepere betekenis achter deze meme-trend zit, maar als ik het zou moeten theoretiseren, zou het zijn hoe belachelijk deze AI-technologie is, hoe slim het is, hoe het in staat is om gezichten te lezen en ze met een klik op de knop volledig te retoucheren tot zoiets kunstmatigs.’

Trendy?

Dat het een ‘trend’ is, betekent natuurlijk niet dat je mee moet doen. Iedereen is mooi zoals hij of zij is, daar zijn geen filters of apps voor nodig. Ook maar saai toch, als we allemaal hetzelfde gezicht hebben?

‘Genuinfluencers’ nemen social media over: perfectie maakt plaats voor oprechtheid